onsdag 15 juli 2009

Sommarsummering

Efter en våldsamt tråkig bussfärd, kom jag så fram till Halmstad två timmar försenad förra torsdagen. Hämtades av hustrun som körde oss hem till svärföräldrarna. Ett härligt återseende följdes av en fantastisk middag.

Fredagen var dotterns 11-årsdag och firades i vederbörlig ordning med alla kusiner och delar av släkten på plats. Tårtor och presenter i mängder, förstås. Populäraste lekkompis för sju av de de åtta barnbarnen var Ture - Gunillas och Göstas 1,5-årige lilla yrväder till hund (en av småkusinerna var dock klart skeptisk). Syster Ysters önskan om en egen hund förstärktes därmed ytterligare.

Helgen flöt sedan fram i lugnt semestertempo fram till söndag eftermiddag, då svärfar och jag tog bilen till Göteborg för att se GAIS vinna över Halmstad BK på nya Gamla Ullevi. Eftersom han är inbiten HBK:are satte vi oss på neutral plats någonstan mellan hemmaklacken och den uppskattningsvis 20 personer starka bortaklacken.

Trevlig arena, uruselt spel i första halvlek och jag och bänkgrannen började skrika halvhögt på tränare Axéns avgång. Särskilt när HBK gjorde mål. Det var två ängsliga lag utan självförtroende som möttes. I andra spelade Atleterna något bättre och i matchens absolut sista skälvande sekund lyckades man få in en kvittering i samband med en frispark som ledde till totalt kaos framför HBK-målvakten. Målgörare, den helt nye högerbacken från England med det rätt coola namnet Calum Angus. Låter som någon slags skotsk klanledare.

Denna vecka har hittills präglats av att kidsen varit på friidrottsläger här i H-stad. Och själv har jag drabbats av värsta träningshysterin sedan jag köpte nya joggingsskor i fredags. Fem löppass på sex dagar. Möjligen personligt rekord.

I övrigt är det sig likt. Massor av barn, stormiddagar, grillning, bad, en och annan kall öl framåt kvällningen. Mycket avkopplande. I eftermiddag hoppas jag att komma ut på en kajaktur, om bara åskovädret viker undan.

Ja, allt är kanske inte riktigt sig likt, vid närmare eftertanke. I morgon är det nämligen dags för Hanna (svägerskan) och hennes döttrar att flytta till Brasilien. Flyget går från Köpenhamn och vi ska köra dom ner under eftermiddagen. Häftigt äventyr! Vi hoppas kunna åka ner till Brazil från DC i vinter. Jag har redan fått några lektioner i portugisiska av äldsta dottern.

När vi väl levererat Hanna-familjen vid Köpenhamns flygstation, räknar hustrun och jag med att stanna något dygn i den danska huvudstaden, för att umgås med drösvis med turister och fulla eller halvfulla danskar (dom är alltid fulla eller bakfulla och det är en av världens största myter att danskar är dejliga - dom är bara fulla helt enkelt). Men man brukar alltid stöta på en eller annan trevlig person från Norge, så det är okej.

jag ser även fram emot ännu en GAIS-match - den 20:e mot Allmänna IK från Solna. Eller ser fram och ser fram... Det lär väl bli förlust så det smäller om det. Enda chansen är att Gnaget-lirarna underskattar mina grönsvarta hjältar.

Take care.

Inga kommentarer: