tisdag 8 januari 2013

En flytt-rapport

Av en för mig ytterst oklar anledning kan jag inte lägga ut några bilder på bloggen. Har et minne av att min svägerska i Brasseland möjligen råkade ut för något liknande för en tid sedan. Men borde man inte få någon form av information åtminstone?

Hur som helst. Ni får nöja er med en textrapport så länge.
  • Alla prylar (utom en bänk i hallen) kom med i flytten. Containern åkte iväg som planerat i fredags kväll och lämnade ett öde hus bakom sig.
  • Vi har flyttat över till ett lägenhetshotell i närheten. Tillsammans med diverse resväskor, kassar, konstiga grejer som "blev över" och så vidare.
  • Big Brother flyg hem till Sweden i fredags. Planet var sex timmar försenat, så det blev en aning seg väntan på Dulles. Som tur var skulle han inte byta plan, och svärföräldrarna mötte upp i Köpenhamn. Allt gick bra och han har nu börjat skolan i Stockholm efter vinterlovet.
  • Städningen och skräpröjningen av huset är klara. Kåken är redo för sin nya hyresgäst.
  • Det största strulet är bilförsäljningen, eftersom vi (jag) lyckats tappa bort ett litet löjligt papper som man måste ha när man säljer. Det tar tio dagar att få fram ett nytt (det lokala trafikverket DMV här i DC är ett enastående ställe - tio dagar för att få fram en kopia på ett papper...). Så nu får vi be en kompis sköta försäljningen när det där jäkla dokumentet väl kommer fram. Irriterande.
  • Vi åker på torsdag eftermiddag och beräknas landa i Stockholm på fredag förmiddag. Efter 5,5 år i USA. 
  • Kidsen börjar sin nya skola på måndag.
Det har varit en närmast extremt jobbig vecka. Det tar verkligen på krafterna att flytta på många sätt. Inte minst alla avsked. Och att flytta från ett land till ett annat gör att allting blir sju gånger värre. Men nu är det snart klart.

Sedan väntar en ny flytt i Sverige. Förhoppningsvis flyter den betydligt smidigare än den här.

Jag hoppas återkomma med ett gäng bilder vad det lider.

Take care!

11 kommentarer:

Unknown sa...

Hej, jag hade samma problem med bilderna. Läste på bloggers hjälp att de har problem med just det och rekommenderade ett annat program, typ Firefox, och där funkar det.
Hur som helst så har det varit trevligt att läsa om er tid i USA.
Hoppas att ni nu får det bra i Sverige.

Hanna sa...

Heja heja, vad ni är duktiga! Både med det praktiska och det känslomässiga, för visst är det jobbigt. Det vore nästan konstigt annars.

När det gäller bilderna på bloggen fick jag upp ett meddelande när jag skulle lågga upp bilder. Det stod helt enkelt att gratisutrymmet var slut, så det vara bara till att pröjsa (ett ganska överkomligt pris).

Kram från svägerskan i Brasseland

Grekland nu sa...

Ja, inte är det lätt att flytta mellan olika länder. Mycket att fixa. Kommer att sakna dina USA-rapporter! Men hoppas förstås att ni ska få det bra i Sverige på alla sätt.

Olle J. sa...

Att flytta påminner mig om en av Zenons paradoxes - tudelningen. Första halvan går hyfsat snabbt men sedan går halva nästa halva lika lång tid och nästföljande halva halva och så vidare ner till att i slutet tar flytten av diverse småskräp som blivit över en oproportioneligt långt tid så att man upplever att det aldrig kommer att nå fram till punkten att helheten är avslutat.

Anonym sa...

Håll huvudet kallt (så ni klarar alla avsked) och kroppen varm ( så ni inte får ryggskott)!
Tänker på er!
Kram Karin

Peter sa...

Tack Christina! Ska prova med någit annat program
Hanna, har inte fått något sådant meddelande. Verkar vara något annat.
Ingabritt, tack!
Olle, bra beskriving. Jag hann inte ens bli klar med förra flytten, det stod fortfarande ouppackade lådor i källaren...
Tak Karin, inget ryggskott så här långt. Men många vemodiga avsked.

Malin sa...

Lycka till med allt. Har varit med om några flyttar själv runt om i världen. Hoppas skolorna blir bra i Sverige. Kommer att vara svårt att matcha de som barnen gått i här tror jag.

Malin

Peter sa...

Tack, Malin. Vi hoppas förstås att skolan i Sthlm är bra och intrycket är positivt så här långt... Äldste (hemmavarande) sonen har redan börjat på gymnasiet (Kungsholmens engelskspråkiga) och han stortrivs. Så det finns hopp...

Malin sa...

Min bror gick på Kungsholmens engelskspråkiga linje (inte IB)och trivdes bra. Men han gick ut för många år sedan (1996). Då fanns det inte så många engelskspråkiga val. Han gick även på Rödabergsskolan som nog var den enda grundskolan med engelska klasser i Stockholm på den tiden. Jag gick på Södra Latin. Vi bodde i en söderförort och fick ta tunnelbana, men det gick bra.

Anonym sa...

Kikade in på Facebook och jo, det ser ju nog så konkret ut det där flyttgodset. - Det är ju lite dubbelt med er hemkomst: en korrespondent har en särskild plats i "allas" medvetanden, typ som kungen ;) och ni har befolkat detdär virtuella palatset med stil. Farväl...
- Sveriges Radio har förannonserat Ginnas sista krönika i flera dagar; rösterna låter vemodiga, lite tagna av stunden - småningom började bakhuvudet leta motsvarigheter till denna folkets & kollegernas ja vad ska man säga, "hängivna respekt" kanske? (säkert krånglig sökning i ostädat minne, inga resultat än).
- Du slarvar inte med att spara ner din Andra sidan-blogg på egen hårdvara hoppas jag, helst med bilder och kommentarer och allt? (Lagrade noteringar kan växa. Jag läser och läser om Dea Trier Mørchs "När jag upptäckte Amerika". Har själv lagt mycket tid på att leta och förargas över förluster, efteråt, när jag velat plocka fram igen.) / Kram o god forts! :) Magdalena

Peter sa...

Tack Magdalena! Jag har sparat en hel del av bloggen, men inte llt. Ännu...