tisdag 6 juli 2010

Sommartorka

Sitter på tåget på väg mot västkusten och kan konstatera att sommartorkan är här. Inte bara utanför fönstret, där träd, buskar och gräs alltmer börjar gå från en djupgrön till en mer blekgrön nyans, utan också i nyhetssvängen.

Hur skulle medierna ha klarat sig utan Almedalen?

I går läste jag på kvällstidningarnas löpsedlar om hur man bäst säljer begagnat på Blocket respektive "Här finns Sveriges billigaste bensin". Inte ens vädret verkar generera rubriker längre. Måste vara ett veritabelt helvete att vara löpsedelsmakare i dessa dagar.

Jag har haft en fantastisk vecka. Tre dagar i Småland, fyllda av nostalgi och några kära gamla bekantingar. Vistelsen avslutades med en härlig tur till Näset, där jag i stort sett var varenda helg när jag var i tonåren. Det första jag såg när jag kom ut till Smältesund var en lärkfalk som kom jagande och vände ovanför mitt huvud.

Sedan tog vi den lilla miljöbilen och åkte norrut. Jag levererade mor i Nynäshamn och dagen efter tog jag pendeltåg och buss ut i skärgården, där min äldste son så småningom anslöt sig. Sedan kom storasyster och lillebror med diverse familjemedlemmar och vi hade stor samling på terassen, med grillad kyckling, pastasallad och rikligt med vin alltmedan solen gick ner i väster och tärnan jagade i fjärden.

Resten av gänget åkte iväg på söndagen, medan jag lekte enslingen på skäret ytterligare ett dygn innan jag åkte in till stan på eftermiddagen och blev bjuden på middag hemma hos J och H.

Nu väntar Halmstad och den första VM-semin i kväll. Jag har ju tippat Uruguay som världsmästare, så följdaktligen förlorar Holland aftonens match.

Inga kommentarer: