lördag 1 september 2012

Lite Gotland

En sommar är ju aldrig komplett utan ett besök på den ön där min anfäders vagga en gång stod. Åtminstone några av mina anfäder. Typ gänget bakom mormor. Släktgården är fortfarande kvar inom familjen - även om man då får vara rätt generös med begreppet familj. Det är mammas kusins barnbarn som numera driver gården, som ligger strax utanför Stånga, på vägen mot Burs.

Jag var tre dagar på Gotland nu i slutet av augusti. Underbara dagar med fågelskådning, god mat och dryck, kultur och släktbesök...

Här är ett gäng bilder som därmed får avsluta sommarens bildbloggande:

Stånga kyrka mitt på Gotlands södra inland. En imponerande landsortskyrka med ett av ön högsta torn. På kyrkogården bredvid... 

 ...ligger mormorsfar och mormorsmor begravda. Jag satte en blomma vid graven.

 En tur upp till Fårö stod på programmet. Vi fikade på Kutens och besökte skoutställningen. Här ett inlägg i Vilks-debatten...

 Annars var det mycket fågelskådning som gällde. Här kollar farbror Lasse in det första häckande paret i Sverige av ägretthäger. Häftigt! Vi såg två av ungarna.

 Er ödmjuke bloggare på en strandäng strax söder om Västergarn. I bakgrunden Lilla Karlsö. Det var ömsom varmt och ömsom kallt på Gotland, men vattnet var klart badbart. Runt 20 grader när vi slängde oss i böljorna på Toftastranden.

Blott Gotlands västra kust har sådana här magiska solnedgångar. 

Inga kommentarer: