söndag 20 juli 2008

Typiskt

Jo, det är klart att GAIS sumpar en 1-0-ledning i 94:e minuten. Å andra sidan; enligt samstämmiga rapporter så var giffarna om inte bättre så väl så bra som de grönsvarta hjältarna, så någon slags gudomlig rättvisa har väl skipats. Måhända. Även om det suttit gott med tre nya poäng och bibehållet avstånd till svärfars bollklubb, som nu knappade in oroväckande mycket efter att ha vänt mot TFF på Tjångavallen.

Var f ö och såg HBK på Örjans förra veckan och blev inte imponerad, Det var bara min gamle polare Texas som höll måttet i Halmstad. Elfsborg var väl inget vidare heller, men vann tämligen enkelt.

Har annars hunnit med en tredagars tripp till Skåne med hela familjen. Malmö var sig likt. Västra Hamnen förtsätter att bebyggas i rasande fart, trots sjunkande bostadspriser, högre räntor och kommande ekonomisk kris. jag fick en känsla av att det kan sluta med ett rejält magplask, likt det som skedde i början av 1990-talet, då den förra fastighetsbubblan sprack. Den gången startade den svenska bostadskrisen i Skåne, i och med att Tomelilla Sparbanks alla makalösa lån till obefintliga säkerheter ställdes i ljuset. Det slutade med att den konkursmässiga banken upphörd som självständig Sparbank.

Jag kommer ihåg det väl, av två skäl. Dels bevakade jag Sparbankens uppgång och fall som lokalt verksam reporter på den tiden. Och dels köpte jag en gammal skola ett par mil norr om Ystad samma vecka som räntan gick upp till 500 procent. Jag lyckades krångla mig ur köpet, men det var lite svettigt där ett tag...

Inga kommentarer: