söndag 7 juni 2009

Filmtips från Distriktet

Det fanns en tid när jag tittade på filmer av Andrej Tarkovskij, Bernardo Bertolucci och Alain Tanner. Jag var stammis på Hagabion i Göteborg, satt där i timmar och drack kaffe och diskuterade filmer med andra intellektuella filmfantaster.

I Berlin i mitten av 1980-talet såg jag Tarkovskijs "Nostalghia" på italienska, textad på tyska. Det var något år innan den hade svensk premiär. Under många år räknade jag Tanners "Light Years Away" som en av de absolut bästa filmer jag någonsin sett. Särskilt när vi insatta fattade att det var en slags fristående fortsättning på föregångaren "Jonas - qui aura 25 ans en l'an 2000".

Ja, ni förstår själva vilken nivå jag befann mig på. Detta var innan jag började få barn. De senaste 23 åren har jag oavbrutet fått en massa barn, vilket är både väldigt kul och lärorikt. Nästan hela tiden.

Och alla dessa barn (fyra närmare bestämt) har totalt förändrat mitt filmintresse. Numera är det familjefilmer som gäller. Precis som jag tidigare var expert på sovjetisk, schweizisk eller italiensk film, är jag numera expert på barntillåtna filmer. Gärna tecknade, gärna i 3D-format.

En av de absolut bästa filmer jag sett på senare år är t ex den tecknade "Surf's Up". Och nu kan jag lägga ytterligare en familjefilm på favvolistan: "Up". Jag såg den i dag och tog med två av barnen som förkläde (det är ju alltid lite pinsamt att gå ensam på sådana där filmer...). Jag vet inte om den haft premiär i Sverige, men en gissning är att den i så fall heter "Upp".

En oerhört skickligt tecknad 3D-film med en story som slår det mesta i branschen. 78-årige Carl Fredrikson (sannolikt svenskättlig) är pensionerad ballongförsäljare. När hans hustru dör bestämmer han sig för att ge sig iväg på sitt livs äventyr. Med på resan är även den 8-årige scouten Russell. Tillsammans flyger de ner till Sydafrika och möter den ena märkliga figuren efter den andra.

Rekommenderas varmt.

Apropå varmt så har vi haft ännu en fantastisk dag i Distriktet. Jag blev så inspirerad att jag stack ut och sprang för andra dagen i rad. Nu kommer jag snart vara redo för Beach 2009...

På allmän begäran visar här bilder på grabbarna före, under och efter klippning.

Take care.

Två coola killar före...


...klippningen i lördags.

Här är vår italienska frisör Nello i full färd att klippa Lillebror. Som vanligt pratade han mer än han klippte, så det tog rätt lång tid...

...men resultatet var killarna helnöjda med.

Rätt stor skillnad eller hur?

2 kommentarer:

Anna Karin sa...

Stiligt!
(Anders ter sig ovårdat långhårig)

Taina sa...

Coola grabbar med sina sk sommarfrillor!
Jag har inte sett filmen men grannen rekommenderade den varmt igår. Så jag borde ta mig tid. Snart. När det har lugnat ner sig.
Kul att du är redo för Beach09! Lägg ut en bild vetja!
Ha det!