torsdag 25 juni 2009

Roadtrip-rapport

Jo, jag förstår att alla bloggläsare brinner av nyfikenhet om hur vi har det på vår amerikanska bilsemester. Här kommer en kort rapport:

Först och främst pratar alla här om Michael Jacksons död. Själv fick jag höra det vid hotellets poolkant på eftermiddagen. En av gästerna fick ett samtal och ropade ut till en kompis i vattnet att Jackson dött av en hjärtinfarkt. TV-kanalerna är fyllda av Jackson-specialer och morgondagens tidningar lär väl ha särskilda Jackson-bilagor.

Men för att ta vår resa från början. Vi åkte iväg från DC i fredags förmiddag och stannade vid ett motell längs vägen fram mot kvällen. Värmen och fuktigheten var påträngande och jag tog ett svalkande aftondopp i poolen.

På lördagen körde vi ner till vårt första riktiga mål: Pigeon Forge och nöjesparken med det sanslösa namnet Dollywood - det ägs nämligen av ingen mindre än Dolly Parton som är uppvuxen i trakten.

Pigeon Forge visade sig vara ett Ocean City utan havsstrand. Här ligger snabbmatsställen, nöjesparker, spelhallar, köpcentra och allsköns smaklösa märkligheter på rad. Allt synnerligen amerikanskt och redneck-känslan var påtaglig.

Hustrun hade bokat in oss på ett i sammanhanget mycket trevligt hotell. Barnen (och jag)uppskattade särskilt poolområdet som hade en massa roliga vattenprylar. På lördagskvällen gick vi på en rikig cowboyshow med massor av country- och bluegrassmusik, hästuppvisningar och mat i mängder. Kanonkul.

Hela söndagen var vi på Dollywood, åkte berg- och dalbanor, fritt fall, åkte forsränning och allt annat som man brukar göra på nöjesparker. Vi var där från 9 på morgonen till nästan klockan 8 på kvällen.

Måndagen var det bildags igen. Vi åkte upp i "The Smokies" - The Smokie Mountains, som ligger i den södra delen av Appalacherna. Häftigt! Vi var ända uppe på den lokala bergstoppen - 2 000 meter över havet. Tyvärr regnade det kraftigt när vi kom upp en bit och dessutom körde vi bokstavligt talat i moln när vi kom över 1700 meters höjd. Smokies gjorde verkligen själ för namnet.

På andra sidan åkte vi igenom indianreservatet runt indianstan Cherokee. Otroligt vacker trakt, även om staden i sig var rätt tragisk. Sedan fortsatte vi ner till Alabamas huvudstad Montgomery, som var ytterligare en tragisk stad. Hela innerstan verkade ha gått i konkurs. Det fanns knappt en enda öppen butik eller restaurang. Däremot var Rosa Parks-muséet en höjdare. Vi fick en mycket bra inblick i hur utbredd segregation och rasism var bara för några årtionden sedan. Rosa Parks blev en symbol för frihetskampen som fördes av bland andra Martin Luther King. Parks vägrade flytta på sig i bussen trots att hon satt på en "vit" plats.

Sedan vidare söderut. Vi satte värmerekord på eftermiddage: 102 grader (38 grader celcius). Sedan ytterligare en natt på ett motell och dagen efter - i tisdags - nådde vi så nästa delmål: Floridas gulf-kust. Och wow! Vilka stränder! Vilket hav! Vilken natur!

Vi hade inte förbokat något boende, men hade tur och kunde installera oss i en liten tvårummare i ett lägenhetshotell några hundra meter från en av de bästa stränder jag någonsin satt min fot på. Hotellet är suveränt med med amerikanska mått mätt fantastisk frukost och varje eftermiddag bjuds man på en drink och diverse snacks.

Här har vi nu varit i drygt två dagar och vi har badat, turistat och försökt skydda oss så gott vi kunnat mot den enormt starka solen. Det har varit ruggigt varmt under hela resan, förutom uppe i bergen (där temperaturen sjönk till 14 grader vid toppen), så har vi inte haft en enda dag med temperaturer under 30 grader.

I morgon planerar vi att fortsätta österut, genom norra Florida och ut till östkusten i Georgia. Staden Savannah är nästa mål. Sedan ska vi dra oss norrut så sakteliga. På torsdag räknar vi med att vara tillbaka i Distriktet.

Alla mår jättebra, vi är bruna som pepparkakor och vi har upplevt enormt mycket under den här första veckan. Allt frid och fröjd, alltså.

Jag återkommer med flera reserapporter och så småningom blir det nog lite bildpubliceringar också...