måndag 1 juni 2009

Tandläkar-vecka

Det gäller att lära sig att älska smärta. Då är tandläkarbesök en ren njutning.

Det lärde jag mig en gång av en kompis i Göteborg. Han hade väl sannolikt masochistiska drag, men icke desto mindre är det ju en smula tröstande att tänka på smärta som njutning när ett tandläkarbesök står inför dörren.

Jag laddade upp lite lätt genom att ta med Big Brother till vår Dr Gluck (ja, han heter faktiskt det, tandläkaren med mottagning i Watergate) i dag. En mjölktand som vägrade lossna drogs ut på två röda sekunder. No problemas.

På onsdag är det min tur. Först en totalrengöring, vilket troligen behövs eftersom jag inte varit hos min tandhygienist sedan jag vet inte hur länge. Och sedan ska jag äntligen komma till skott och laga en tand med en gammal amalgamfyllning som gick sönder för jag vet inte hur länge sedan.

En annan kompis, Ingrid, berättade för några år sedan att de där amalgamfyllningarna, förutom att de är giftiga, har en begränsad livslängd på runt 30 år (om jag minns rätt). Och det stämmer i så fall rätt bra. Jag hade fyra hål som lagades med amalgam i tonåren. Sedan dess har jag varit hålfri, så jag ska inte klaga. Men jag måsta kanske byta ut alla fyra lagningar vad det lider.

Jag återkommer självklart med en detaljerad rapport från tandläkarbesöket på onsdag. Om jag överlever.

Annars har det varit ännu en underbar dag i Distriktet. Lagom varmt, runt 25 grader och inte alls så där fuktigt som det kan bli här. Efter att jag sent omsider levererade Big Brother till skolan, tog jag en lång och skön löptur på nästan en timme längs Rock Creek Park. De senaste veckornas hyfsat regelbundna träningar börjar ge resultat, flåset är betydligt bättre än för en månad sedan.

Fram mot aftonen tog jag med två av barnen till vårt nyöppnade lokala bibliotek och fixade lånekort till mig (barnen har redan varit där med skolan och har egna kort) och lånade några reseböcker om sydöstra USA. Vi planerar nämligen en två veckors roadtrip ner till North och South Carolina, Georgia, Tennessee med mera under andra halvan av juni.

5 kommentarer:

Werner sa...

Gissa gåta: Vad är skillnaden mellan att vara tandläkarpatient och att vara GAIS-anhängare??

Peter sa...

Svar: Det är ingen skillnad.

Werner sa...

Jo, smärtan för en tandläkarpatient är tillfällig.

Hanna sa...

Duktigt av big brother att dra ut en tand, för det är ju ingen höjdare precis. Jag vet vad jag snackar om - har dragit ut tio stycken faktiskt. (Visst är de tlite kul att försöka tänka sig hur jag hade sett ut om jag hade haft tio tänder till i munnen?!)

Lycka till och njuuuut hos tandhygienisten!
Kram, Hanna

Peter sa...

Hanna: Det var värst! Jag har faktiskt inte dragit ut en enda, men det är väl bara en tidsfråga innan dom lossnar av sig själva.

Werner: Det ligger onekligen något i det där. Men nu ligger Atleterna i alla fall på kvalplats. En placering ovanför DIF...