fredag 4 juni 2010

Första GPS-rapporten

Så har då även jag drabbats av den nya tekniken och beställde en så kallad GPS-klocka via nätet. Följer därmed i Martins, Rickards och Tainas spår och kan nu mäta en massa roliga saker. Det är faktiskt så roligt att jag tittar mer på klockan än på omgivningarna, bilarna, cyklarna och vägen framför mig. Dessutom är det klart stressande, eftersom jag hela tiden vill slå nya rekord.

Hustrun hjälpte mig få igång allting tekniskt och sedan var det bara ut och kuta. Det enda som återstår nu är att ladda hem ett program i datorn så jag kan se var jag har sprungit, vilket kan vara en poäng eftersom jag är så upptagen med att kolla på klockan hela tiden. Dessutom kan man visst mäta hjärtfrekvensen via någon slags BH-liknande sak som man ska ha över bröstet.

Okej, nu brinner ni förstås av nyfikenhet över hur det gick på den första rundan med nya klockan? Här är en del fakta:

Temperatur: 27,6 grader
Kilometer 1: 5:41,97. 85 kalorier.
Kilometer 2: 5:15,28. 84 kalorier.
Kilometer 3: 5:28,71. 85 kalorier.
Kilometer 4: 5:25,53. 84 kalorier.
Kilometer 5: 5:30,01. 84 kalorier.
Kilometer 6: 5:10,53. 85 kalorier.
Kilometer 7: 5:21,45. 85 kalorier.
Kilometer 8: 5:22,90. 84 kalorier.
Kilometer 9: 5:21,73. 88 kalorier.
Kilometer 10: 5:49,53. 88 kalorier.

Som synes gick jag ut rätt löst, vilket till stor del beror på att jag var tvungen att vänta en halv minut vid ett övergångställe på M Street. Andra kilometern var snabb, vilket jag sedan fick betala för under nästa tre. Jag sprang fortast under den sjätte kilometern och höll sedan god fart fram till sista, som dock innehåller ett par rejäla uppförsbackar.

Sammantaget gör detta en sluttid på 10 kilometer på 54 minuter, 46 sekunder samt ungefär 666 tusendelar. Eller en genomsnittlig kilometertid på 5 minuter, 25 sekunder samt 764 hundradelar.

Tyvärr har jag ännu inte lyckats klura ut hur jag kan se höjdskillnader, lufttryck, luftfuktighet, vindförhållanden, mina egna viktförändringar, kroppens behov av dryck och energi samt hur nära döden jag var under olika delar av loppet.

Får återkomma om det.

4 kommentarer:

Taina sa...

Vad roligt!!!! Men visst blir man lite stressad av den? Maken kör med den där BH-liknande grejen och följer allt minutiöst. Vi får väl ta en löprunda med våra GPS när ni kommer i augusti. För ni kommer väl???

HeLena sa...

Hej!
Har hittat hit från Tainas blogg. Jag tycker du har sprungit jätte bra! Jag promenerade vårruset i veckan (ynka 5 km) på ca 42 min. och då är det en hel del kryssande förstås för det är många tjejer på ett ställe. Men du springer dubbelt så långt på nästan samma tid... hahahaha där fick jag nåt att bita i;).

Ingmarie sa...

Oj oj. Akta bara så den inte tar över ditt liv!;-) Själv håller jag mig fortfarande till den simplaste varianten av klockor. "Start" och "stopp" duger gott till mig. :-)

Peter sa...

Tack HeLena och Ingmarie för kommentarerna. Jag kan garanatera att den inte kommer att ta över mitt liv. Tror jag. Möjligen. Inte. Att gå 5 km på 42 minuter är ju riktigt imponerande. Bra fart!

Taina: Det skulle verkligen vara jättekul att hälsa på! Jag återkommer när vi vet mer konkret om vår planerade roadtrip norrut. Stort tack för inbjudan, jag lovar att ta med GPS-klockan!