tisdag 17 april 2012

Deklarationsdags!

Det är den stora Tax Day här i USA. Miljontals amerikaner ska deklarera och låt mig säga det med en gång: Att deklarera i Sverige är en dröm jämfört med de flesta andra länder i världen.

USA befinner sig på andra sidan av den skalan.

Vi har kompisar som ägnar veckor åt att fixa med sina papper, fylla i formulär, ta kopior på kvitton, begära in intyg från hitan och ditan osv, osv.

En vän, vi kan kalla honom Jimmy, kör iväg hustru och barn på fredag eftermiddag och ägnar sedan hela lördagen och hela söndagen åt att gå igonom familjens samlade inkomster och utgifter det senaste året, kolla upp tiotusen olika avdrag, plita ner alla siffror i rätt rutor och summera ihop hela härligheten på söndag kväll.

Sedan tar han sig en stor whisky eller två.

Det sägs att den amerikanska skattelagstiftningen är omkring en meter tjock. Det är grundregler och undantag och undantag på undantagen och särskilda tillägg och särskilt nämnda organisationer eller personkretsar och lokala och regionala särbetsämmelser och bestämmelser om vilka donationer som är avdragsgilla eller inte och en fruktansvärt massa annat.

Det är rätt många som vill ha en rejäl skattereform i det här landet - och då inte bara av rättviseskäl (på grund av alla kryphål betalar de rikaste - som har råd med skickliga skattejurister - genereltl sett oproprtionerligt lite i skatt) utan helt enkelt för att minska allt enormt krångel.

Det är många amerikaner som får något drömmande i blicken när jag berättar att jag brular fixa min deklaration på 45 minuter via Internet - och då har jag ändå eget företag (jo, jag betalar fortfarande skatt i Sverige, men som utskriven får jag inget för det, vilket känns en smula konstigt då och då)(å andra sidan har jag ju fått en hel del genom åren... Så jag klagar inte).

I övrigt från Distriktets horisont: Mest jobb. Barnen går i sina respektive skolor.

Lillebror inledde de årliga testveckorna i dag, en slags nationella prov i de olika ämnena som alla óffentliga skolor ska genomföra varje år. Resultaten är viktiga inte minst för skolorna, så barnen dopas med tuggummi och extra godis.
Syster Yster är intensivt engagerad i sin musikal "Sneaker's". I dag var det första repet med full kostymering. Premiär på torsdag, sedan kör de föreställningar på fredag och löradg.

Big Brother har sin Conference Day coming up snart. På hans skola är det eleverna själva som håller i denna motsvarighet till de svenska utvecklingssamtalen.

Inga kommentarer: