onsdag 25 april 2012

Om grannens trädgård - igen


Okej, jag har klagat en del över grannens beteende här på bloggen. Det handlar om huset mitt emot vårt, en av de större kåkarna här i Georgetown. Till huset hör en trädgård, lika stor som en normal svensk villatomt ungefär. Jag har aldrig sett paret som bor i huset ute i sin trädgård. Ärligt, inte en enda gång under de fem år vi bott här (och då har jag ändå min arbetsplats placerad så att jag ser rakt över till deras tomt).

Det betyder inte att trädgården är övergiven på något sätt. Tvärtom. Det är massor av folk här som fixar och donar. En gång varannan vecka ungefär kommer det en stor bil och parkerar utanför, sätter igång en gigantiskt motordriven kompressor och sprutar gift och gödsel över varenda hörn av gården. Sedan, ungefär lika ofta, kommer trädgårsexperter och klipper och ansar och grejar.

Men framförallt har grannarna sin egen Pedro. Det är en heltidsanställd kille som i stort sett ägnar hela sin dag åt att "pula" på tomten. Bland annat ägnar han uppskattningsvis mellan två och tre timmar VARJE DAG åt att blåsa rent trädgården. Detta sker medelst en tämligen högjudd, bensindriven blåsmaskin. Omkring kl 13 varje eftermiddag kör han igång maskinen. Börjar på baksidan och efter någon timme där så börjar man skymta honom mellan träden på framsidan. Efter drygt två timmar har blåst ner allt till trottoaren och ägnar den sista kvarten till att blåsa in allt till grannen.

Jag kunde inte låta bli att filma denna häpnadsväckande rutin. Se ovan (om allt funkar). Detta är alltså i slutet av denna sekvens av arbetsdagen och den lilla lövhög som är ihopsamlad är frukten av minst två timmars jobb.

Det blåses oavsett om det behövs eller inte. Bara som ett exempel: I måndags var det fyra killar här från trädgårdsfirman. De var klara med sitt ansande strax efter lunch. Därefter blåste dom rent trädgården i någon timme (två högjudda blåsmaskiner, stereo). En timme senare satte den ordinarie trädgårdskillen igång och blåste med sin maskin. samma ställen, samma runda.

Det måste blåsas.

Den svarta bilen som han blåser av på filmen är arbetsgivarens hybrid. En aning paradoxalt att köra en miljöbil med tanke på all den koldioxid som han ser till att sprida i atmosfären på grund av den fullständigt makalösa skötelsen av trädgården som ändå aldrig använts.

Och den är inte ens särskilt vacker eller enastående på något sätt.

Jag vill betona att jag inte på något sätt kritiserar den anställde mannen. Han gör bara sitt jobb. Och han jobbar verkligen sina åtta timmar, det kan jag intyga - oavsett hur meningsfullt eller meningslöst det är. Liksom hans hustru som jobbar heltid inne i huset varje dag, med städning, tvättning och matlagning.

8 kommentarer:

Hanna sa...

Hahaha! Jag DÖR!! Det är ju otroligt! Sjukt roligt (eller kanske snarare tragikomiskt) när han står mitt ute i gatan och blåser omkring några små löv! För att inte tala om när han blåser av BILEN! Och jag undrade just hur det hela avslutas. In till grannen alltså? Sjukare än så här blir det nog inte...

Peter sa...

Nej, det är onekligen en aning märkligt. I mina positiva stunder tänker jag att vår rika granne egentligen ägnar sig åt välgörenhet, förklädd till anställning. Dvs att han tar sitt sociala ansvar utifrån sin rikedom och försörjer en familj som inte har det lika gott ställt. Men då kanske det finns andra och miljövänligare (och tystare) arbetsuppgifter att dela ut?

Sven W sa...

Dagens boktips får bli "Richistan" av Robert Frank. Den förklarar rätt mycket av det du undrar över.

Peter sa...

Tack för tipset, Sven! F ö har jag läst klart din hustrus flu-bok. Läge för en förmiddagsfika endera dagen? Eller en kvällsöl? Nästa vecka?

Olle J. sa...

Otroligt spännande!
Som Sven W. och du antyder Peter, så finns det verkligen mycket att gräva i när det gäller rika människors praktiker. Som en människa som nästan alltid levat i (relativ) fattigdom så har det alltid förvånat mig hur rika människor så ofta tycks vara helt oförmögna att fatta (från mitt perspektiv) ekonomiskt rationella beslut. Det finns ju personer som Warren Buffet och kanske också Ingvar Kamprad som iaf försöker upprätthålla en fasad sparsamhet. Att bokstavligt talat blåsa bort sina pengar på det där sättet vet jag aldrig om jag skulle klara av att göra, även om jag var ekonomiskt oberoende.

Annika sa...

Det där är så typiskt.
OCH så irriterande.
Vad sjukt det måsta kännas för denne man att gå och fixa på en liten tomt hela dagarna.
OCH så jobbigt för er grannar att lyssna på detta vrålande flera timmar varje dag. JAG vet ju hur det vrålas bara de timmar våra trädgårdskillar är här i området, och det är inte varje vecka.
SUCK!

Olle J. sa...

Angående fattiga människor/migranter och miljöförstöring, se The Colbert report 35/4, sådär fyra minuter in: http://www.colbertnation.com/full-episodes/wed-april-25-2012-michael-sandel

Peter sa...

Jo, Olle. Nog finns det bättre sätt att blåsa pengar på. Dessutom är både herr och fru granne pensionärer och har all tid i världen för att själva göra sådant som de har anställt folk att sköta om. Jag ska kolla den där Colbert-videon så fort tillfälle ges.

Annika, ibland är jag övertygad om att amerikaner TALAR SÅ HÖGT för att de helt enkelt är hörselskadade, hela bunten. Den allmänna ljudnivån i det här landet är ju påfallande hög, påfallande ofta... Ta bara ambulanssirenerna här i DC, de ger defibitivt hörselskador om man inte håller för öronen.