måndag 16 april 2012

Ovanligt bra sportprestationer i Distriktet

Vilken dag i Distriktet... Nästan 30 grader varmt och en underbar blå himmel. En perfekt dag för att åka till stranden, men som den plikttrogne och nitiske tjänsteman jag är så stannade jag inne och jobbade idogt framför datorn.

Lite tröst var det ju att det var en GAIS-match att lyssna på samtidigt som jag ägnade mig research och redigering. 1-1 på Olympia mot Helsingborgs IF måste ändå betraktas som klart godkänt, särskilt som Atleterna spelade med en man mindre under nästan halva matchen, efter en horribelt feldömd utvisning.

Det var lite svettigt de sista minuterna, men GAIS bröt sin ovana att släppa in mål i 94:e minuten och lyckades faktiskt klara oavgjort.

Och nu i kväll är det tredje slutspelsmatchen i NHL. Caps mot Bruins. De har hittills vunnit varsin match genom att göra mål på övertid. Och ställningen nu, efter två perioder, är 2-2. Jämnt som attan, med andra ord. Och Caps spelar faktiskt bättre än vad många trodde var möjligt efter den miserabla ordinarie säsongen.

Jag brukar ju ironisera en aning över de närmast pinsamma proffslagen i den amerikanska huvudstaden. Och basketlaget Wizards spelar fortfarande helt utan magi, sitt namn till trots. Laget ligger överlägset sist i sin division. Men soccergänget DC United har inlett säsongen hyfsat, två vinster, två oavgjorda och två förluster. Den stora överraskningen är emellertid baseball-laget Nats, som faktiskt leder sin serie efter en mycket stark start.

Den femte stora proffslaget - det största av dom alla - är Redskins (amerikansk fotboll). Deras säsong börjar inte förrän i hösten, men försäsongsträningen är i full gång och tydligen har man förstärkt laget ganska rejält.

Det kan bli ett riktigt roligt idrottsår för Washington DC.

Dessutom har man ju en boxningsvärldsmästare efter att Lamont Peterson vann mot Amir Khan för fyra månader sedan.

Och då har jag ändå inte nämnt Big Brothers insatser på friidrottsarenan, Syster Ysters fenomenala tennisspel samt Lillebrors framgångar på fotbollsplan.

Därmed slut från sporten. Dags för tredje perioden i hockey.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Caps losade ju till sist, det var ju synd. Hockeyn i Verizon Center är något jag verkligen saknar från Washington. Hammarby slog Umeå i Superettan med 2-1, Sebastian Castro-Tello avgjorde med ett riktigt drömmål. Vi jublade på Big Ben på Folkungagatan där jag åsåg matchen på storbildsskärm.

Erik sa...

Det var alltså Erik som lämnade ovanstående kommentar. Joxigt med en massa inloggningar...

Peter sa...

Jag är den du kan prata om inloggningar och problem med... Efter att ha fått e-posten kapad ägnar jag en stor del av mina dagar till att logga in på de mest avancerade lösenord världen någonsin sett.
Jo, det var ju en rätt snopen förlust, en styrning in i eget mål av en av Caps försvarare, Hamrik, efter skott från jätten Chara. Caps spelade rätt bra under första halvan av matchen, men tappade sedan alltmer mot slutet. Särskilt sedan Bruins började spela fult. Bäckström fick matchsstraff sedan han gav tillbaka efter rätt många provokationer. Återstår atts e om han blir avstängd nu...
Kul för Bajen, man låg väl under och vände om jag såg rätt. GAIS har en del att jobba med. Men att spela 1-1 mot HIF på bortaplan är ju egentligen rätt okej.