måndag 9 juni 2008

Summering

Ursäkta alla trogna läsare (runt 100 unika besökare per vecka, jag har numera koll) att jag varit frånvarande några dagar. Det är mycket nu. En kort sammanfattning:

  • Enormt varmt. Tryckande och hög luftfuktighet. Temperaturer på över 35 grader de senaste dagarna. Man orkar liksom ingenting, att bara gå ut är en enorm ansträngning. Fast jag gillar det här extrema vädret samtidigt. Och vi har en bra fungerande AC.
  • Polaren Steff kom och hälsade på, men han jobbade mest hela tiden. Han arbetar på Sveriges Radio och var här på reportageresa. Det blev ett glas whisky på lördagskvällen, annars inte mycket till nöjesliv för den stackaren - som led svårt av värmen och dessutom kände sig lurad av en jeansförsäljare. Livet är hårt.
  • Lördagen ägnade jag och barnen mest åt att bada i poolen tillsammans med några kompisar. Det finns en public outdoor pool - eller rättare sagt tre bassänger - någon kilometer härifrån. Det var rätt många som hade samma idé som vi i värmen - men det fanns ändå gott om plats i vattnet
  • Trevlig studentskiva i lördags kväll. Frida graduatade. Nu flyttar hon och brorsan Johan hem till Stockholm. Därmed mister vi våra trogna barnvakter - och jag mister min lunchkompis Anna som flyttar hem med kidsen.
  • Söndagsförmiddagen var hela familjen på brunch hemma hos Tracey, Marcio och deras barn Trevor och Jacob. De bor i ett läckert hus på Capitol Hill och vi hade några utomordentligt trevliga timmar där. Marcio och jag bestämde oss för att gå och kolla in DC United tillsammans efter sommaren. Kul med en amerikan som gillar fotboll. Riktig fotboll. Fast Marcio har förstås brasiliansk bakgrund...
  • Sedan tog vi med Stefan på lunch hos Jimmy T:s. Han blev - som väntat - helt såld på denna diner. Vilken ynnest att ha upptäckt den här syltan och dessutom känna de klart avspända ägarna John och Cynthia.
  • Efter Jimmy T:s var tanken att jag skulle köra ut Stefan till flygplatsen hybriden från Zipcar. Och det gick ju hur bra som helst tills jag blev stoppad av polisen i Virginia. Jag hade kört för fort på motorvägen. 110 istället för 80 som var hastighetsbegränsningen. Förargligt, tänkte jag och gjorde mig beredd att ta emot en fortkörningsbot. Men så enkelt var det naturligtvis inte. Jag hade legat precis på gränsen till något som i denna delstat kallas "reckless driving by speed": 20 mph för fort. Och då var det plötsligt mycket allvarligt.
  • Och när poliskvinnan sedan tyckte att mitt svenska körkort inte var giltigt i delstaten, så var det helt kört. Ja, ursäkta ordvalet. Men jag fick inte köra bilen mer. Det spelade ingen roll vad jag sa. Och att argumentera med en state trooper i Virginia är inte så taktiskt, så jag svalde förtreten och tog en taxi därifrån.
  • Steff hann troligen med sitt flyg i alla fall, vi hörde hur som helst inget från honom efter att vi skilts åt utanför terminalen. Förhoppningsvis ligger han nu och sover sött i ett svalt sovrum i Falun.
  • Själv har jag ägnat en stor del av dagen åt att ringa advokater. Den amerikanska rättvisan är rätt komplicerad och alla jag pratat med har varmt rekommenderat att jag ska ha en advokat som kan bestrida både den där fortkörningen och klaga på att mitt giltiga körkort plötsligt ansågs ogiltigt. Vi får väl se hur det går. Förhoppningsvis har vi en försäkring som täcker det mesta av kostnaderna, annars lär vi bli ett antal tusenlappar fattigare. Jag återkommer med rapporter.
  • I morgon är det stor picnic-dag igen så jag har även fixat diverse matleveranser. Några kilo köttbullar ("Swedish homemade" har jag utlovat, men i själva verket är de italienska inköpta på Safeway - säg det inte till någon), en jätteskål med pastasallad och kyckling samt lite annat smått och gott står klart i kylen.
  • Mellan advokatbestyr och picnic-förberedelser hann jag också kasta några korta blickar på EM-matchen mellan Holland och Italien. Verkar ha varit en kanonmatch. 3-0 till Holland. Wow! Och vilka mål!
  • Och nu i kväll gick jag och hustrun ut och jagade presenter till våra fantastiska lärare. Det blev böcker och CD-skivor med svenskanknytning: Abba, kocken Marcus Samuelssons bok Aquavit, en diktsamling av Tomas Tranströmer med mera.
  • I morgon är det Big Brother's sista dag på Hyde. Han ska ha på sig skjorta och slips, inköpta i eftermiddags. Graduation är stort här, även för 5th graders. Jag lovar att publicera bilder på slipsgrabben inom kort. Direkt efter den formella avslutningen ska alla 5th graders och deras familjer samlas till en gemensam picnic. Därav köttbullarna.
  • På sen eftermiddag/kväll är det dags för nästa picnic med ett gäng kompisar och barn. Därav pastasalladen.

Det känns som om jag behöver semester...

Inga kommentarer: