onsdag 18 juni 2008

Vemodigt farväl och abrupt EM-slut

Det är mycket att fixa nu så här strax innan semestern tager sin början. Jag grejar och donar och städar och packar och stuvar mest hela tiden. Detsamma gör min hustru, som dessutom arbetar mer än heltid på sitt kneg. Och barnen gör vad de kan för att "hjälpa till". Fast mest har de kul. I går var Syster Ysters kompis Rina här hela dagen. Storebror försvann till Rose Park och besketspel, sov över hos en polare och dök upp igen i dag vid lunchtid. Och i morgon kommer lillebrors kompis Carl över för en playdate.

Nu i kväll blev vi bjudna på restaurang av Barbara och John. Vi gick på Clyde's nere på M Street, en genuin amerikansk restaurang med bra käk och trevlig personal. Dessutom barnvänligt, vilket är trevligt eftersom alla fem kidsen var med. Det var troligen sista gången vi sågs på länge eftersom familjen flyttar till Buffalo i juli.

Det har verkligen varit kul att lära känna dom och både vi vuxna och barnen har trivts ypperligt ihop. Det var en aning vemodigt att skiljas nu i kväll. Vi ska försöka ta oss upp till Buffalo så snart vi kan. B&J har lovat oss en exklusiv guidning av Niagarafallet. Och dessutom vore det skoj att besöka Neil Youngs hemland Kanada åtminstone en gång i sitt liv.

Ja, slutligen några ord om EM-fiaskot. Det var med stor bävan jag satte på ESPN2 på TV:n kvart i 3 lokal tid. Jag har nämligen inte varit särskilt impad av landslagets spel i detta EM. Det började i o f s bra resultatmässigt mot Grekland, även om grekerna spelade sämre än svenskarna spelade bra. Matchen mot Spanien såg jag bara sporadiskt, men det jag såg gjorde mig inte direkt lycklig. Och det är ju osedvanligt klantigt att släppa in ett mål på övertid. Trodde bara det var GAIS som gjorde sån't. Och dagens match var ett riktigt bottennapp. Ryssarna var helt klart värda segern. Stundtals blev de svenska hjältarna utspelade.

Jag säger som jag brukar: Byt coach. Och se'n är det väl dags att pensionera ett antal av gubbarna?

Tacka vet jag USA. Deras herrar vann över Barbados med 8-0 i VM-kvalet häromdagen.

Inga kommentarer: