söndag 30 augusti 2009

Femton böcker som skapat bestående intryck

Min gode blogg-vän Kropotkin fick den förtjusande idén att bjuda in mig till ett slags blogg-kedjebrev på temat "femton böcker som betytt mycket". Tanken är att man ganska spontant, på 15 minuter, ska komma fram med en lista på 15 böcker som lämnat bestående intryck på listmakaren.

Naturligtvis en helt hopplös uppgift. Och dessutom är jag inte särskilt förtjust i kedjebrev. Men eftersom Kropotkin är GAIS:are och dessutom både självgod och bitter, så går jag väl emot mina principer. Här är alltså min lista (jag har medvetet hållit mig till enbart skönlitteratur) på de böcker som av olika skäl betytt väldigt mycket för mig, i huller om buller-ordning:

Luke Rihnehart (George Cockcroft): "The Dice Man" ("Tärningsspelaren") (som jag skrev om här)
Aldous Huxley: "Du nya sköna värld"
Joyce Carol Oates: "We were the Mulvaneys"
Arthur Koestler: "Natt klockan tolv på dagen"
Sture Dahlström: "Tango för enbenta"
Knut Falbakken: "Oår"
David Wroblewski: "The Story of Edgar Sawtelle"
Harry Martinson: "Vägen till Klockrike"
Denise Mina: "The Dead Hour"
August Strindberg: "Röda Rummet"
Herbjörg Wassmo: "Dinas bok"
Jerzy Kosinski: "Being There"
George Pelecanos: "Hard Revolution" (nämnd i detta inlägg)
JM Coetzee: "Elisabeth Costello" (som jag skrev lite om här)
Stephen King: "Det"

Och då fick jag inte med Jack Kerouac, Tony Parsons, Vilhelm Moberg, John Steinbeck, Jack London, Maksim Gorkij, Nikolaj Gogol, Franz Kafka, Marianne Fredriksson, Ivar Lo, Toni Morrison, Ernest Hemingway, B Traven, Frans G Bengtsson, Michael Bulgakov, Henning Mankell och omkring 2 000 andra författare...

Jag antar att jag nu måste skicka vidare detta litterära kedjebrev, så nästa anhalt blir Brasilien...

Ohoj, Telmaco Borba. Can we please have your votes?

7 kommentarer:

Eremiten på Cambridge Place sa...

Ursäkta att jag tränger mig på. Så här kul har jag på lördagskvällen, men snart befinner jag mig i familjens sköte. Märker att jag inte fått med en enda kvinnlig författare, men är man fast i de patriarakaliska strukturerna så är man.
Ok, here goes:
En miljon för en klackspark – Lennart ”Nacka” Skoglund
491 – Lars Görling
Det automatiska paradiset – Göran Hägg
Jack – Ulf Lundell
Äldreomsorgen i Övre Kågedalen – Nikanor Teratologen
Slakthus 5 – Kurt Vonnegut
FNL-gruppen – Lars-Åke Augustsson
Huset vid Flon – Kjell Johansson
Kumminåkern – Carl-Göran Ekerwald
Lång fin blond – Claes Carlsson
Okänd Soldat – Väinö Linna
Vägen – Cormac McCarthy
Basketball Diaries – Jim Carroll
Nånting har hänt – Joseph Heller
Karriär – Jan Myrdal

Olle J. sa...

Jag är ju inte heller någon fantast av kedjebrev. Men då det i detta fall inte fanns något explicit hot om GAIS-förluster eller håravfall så tänkte jag att det inte var vidare problematiskt.

Oj, tärningsspelaren! Den skulle man kanske haft med...

Peter sa...

Både Eremiten och Kropotkin har med Väinö Linna och Kurt Vonnegut på sina listor. Två författare som definitivt kunnat plats också bland mina 15. Däremot är det väl tveksamt om jag hade valt "En miljon för en klackspark"... Nikanor Teratologen måste jag kolla in närmare.

Kropotkins lista här, för er som missat den:
Karel Capek, Salamanderkriget
George Orwell, 1984
Varlam Sjalamov, Skovelmästaren
Aleksandr Solzjenitsyn, En dag i Ivan Denisovitjs liv
Kurt Vonnegut, Slakthus 5
Nick Hornby, Fever Pitch
Arkadij Babtjenko, Krigets färger
Primo Levi, Är detta en människa?
Jaroslav Hasek, Soldaten Svejk
JM Coetzee, Pojkår
EM Remarque, På västfronten intet nytt
Albert Camus, Myten om Sisyfos
Jane Jacobs, Den amerikanska storstadens liv och förfall
Vilhelm Moberg, Sänkt sedebetyg
Väinö Linna, Okänd soldat

Hanna sa...

Good evening Washington! Here are Telêmaco Borba's votes:
http://brassehanna.blogspot.com/2009/09/femton-viktiga-bocker-i-mitt-liv.html

Puh, det var svettigt. Här ekar det tomt i bokhyllan när det gäller gammal kär, vältummad skönlitteratur, så inspirationen fick helt och hållet komma från insidan (och det var kanske det som var meningen...)
/Hanna

Peter sa...

Tack Hanna! Ska omedelbart kolla in din lista. Jag ägnade 7,5 minuter av de 15 åt att titta i bokhyllan, men nästan hälften av böckerna, särskilt de gamla godingarna, är ju kvar i Sweden så jag känner igen ditt problem...

Anonym sa...

Vilket sanslöst sammanträffande, Minna tipsade om en bok "oår" som hon sa kanske var skriven av Kurt Vonnegut. Sökte på detta och på andra plats på Google ser jag din blogg - och därmed svar på min fråga ;) Du kanske tar upp mer plats i etern än någon anat. /son

Peter sa...

Jo, så är det sannolikt... Oår, har du inte läst den så bör du göra det!