fredag 26 augusti 2011

Lite bilder i väntan på stormen

Här blir det mer och mer hysteriskt inför helgens befarade hurrikan. Irene väntas nå Distriktet någon gång på lördag eftermiddag/kväll och TV-nyheterna upptas helt av denna tropiska storm.

Händelserna i Libyen och den globala ekonomiska krisen är som bortblåsta...

I väntan på orkanen så har jag roat mig med att plocka ut lite bilder från "den andra" kameran - vår gamla som jag tog med mig i somras som back up. Faller andan och lusten på, kanske det blir lite fler sommarbilder vad det lider - från "den första" kameran.


Syster Yster ute i styv bris nere i Grötviks hamn i Halmstad...


...medan Lillebror och kusin J diskuterade livets väsentligheter på bryggan.


Själv lånade jag svärmors motorcykel och åkte tvärs över landet till...



...Småland. Visst är det vackert. Bilden är från skärgården norr om Oskarshamn - på en liten ö där tillbringade många somrar som barn.



Sedan åkte jag ut på en båttur i samma trakt, tillsammans med...


...mina kära vänner Tommy och Helge. Här vilar vi ut på det klassiska Mörtfors pensionats veranda efter båtturen.


Dammen i Mörtfors. Så vacker.


Oskarhamns varv. Här jobbade farsan. Här jobbade farbror Erik. Här jobbade farfar Ludde. Här har jag själv jobbat. En vinter knackade jag is och skottade snö uppe på svetshallarna, 30 meter ovan jord.


Och här jobbade mamma i några år.



Efter några trevliga dagar i Oskarshamn, tog jag färjan över till Byxelkrok, Öland. Det blåste kuling och jag tillbringade hela överfarten nere på bildäck eftersom jag var livrädd att svärmors båge skulle ramla i de rätt rejäla dyningarna.


Men det gick bra och jag kunde köra iland på Öland utan några bucklor. Här är cykeln parkerad på norra allvaret. Jag gillar verkligen Öland. En kompromisslös ö, på något sätt.


Strax utanför Böda hälsade jag på några gamla bekanta från Distriktet. Familjen H har sitt sommarviste här. Det var himla kul att återse Martina, yngsta dottern E...


...big sister L och...


...och Bob!


Därefter körde jag några mil söderut och hälsade på mina gamla vänner Birgitta, Staffan och deras dotter M. Här även med några av deras vänner. Efter en trevlig eftermiddag med dom, tog jag bågen över Ölandsbron och tog mig tillbaka till västkusten igen.


Några dagar senare gick svärfar, Big Brother, Lillebror och jag på nya Gamla Ullevi. Bilden är tagen före matchen startade, så svärfar var fortfarande glad. GAIS vann rätt komfortabelt över Bollklubben från Halmstad...


Så blev det ett snabbt hopp till kusinträffen på Bergholmen. Här är hela gänget, utom åldermannen Anders som befann sig på annan ort. Vi hade en väldigt trevlig eftermiddag och kväll - tack alla!


Är det Gert Fredriksson? Nej, det är ju brorsan! Kolla vilken stil... De två nya kajakerna på Bergholmen användes flitigt...


...liksom surfingbrädan. Här är det Lillebror. Syster Yster och kompisen O som är ute och paddlar.


Min hustru. Sveriges i särklass vackraste kanotist.


Big Brother föredrog att paddla knästående. Vädret var kanon under våra dagar i södra Nynäshamns skärgård, som synes.


Och nätterna var inte så dumma heller.


Inga kommentarer: