torsdag 25 augusti 2011

Storm på G och blott Sverige svenskt smågodis har

Nästan en vecka räckte det, det svenska smågodiset som jag inköpte på Konsum Brommaplan dagen innan avfärden tillbaka till Distriktet. Men nu börjar det bli obönhörligt tomt i påsen. Tragiskt. Fast det är väl å andra sidan ett klart och tydligt exempel på ett så kallat i-landsproblem...

Här är annars tillvaron fylld av naturfenomen just nu. Knappt har jordbävningens efterskalv klingat av (ett kraftigt kom visst den gångna natten, men då sov jag sött och märkte inget), förrän nästa potentiella katastrof rullar in: hurrikanen Irene. Och då pratar jag verkligen inte om min syrra i Skogås som råkar ha just det namnet.

I helgen väntas hon nå in över land, sannolikt i trakterna av Outer banks i North Carolina, och folk här i DC pratar knappt om något annat just nu. Det bunkras varor i butikerna så det står härliga till, jag var och handlade i eftermiddags och när jag var klar och kom ut på parkeringsplatsen var det knökfullt - bilister stod i kö för att få en p-plats. I tidningar, radio och TV tipsas det om hur man klarar sig utan el, alla utgår ifrån att det blir omfattande strömavbrott.

Det gäller också att säkra alla lösa föremål utomhus, som cyklar, soptunnor, presenningar och så vidare. Tanka bilen och se till att inte ställa den under ett träd som kan blåsa ner. Ladda alla mobiler och datorer och andra laddningsbara fiffiga små eleltroniska underverk.

Kol har vi hemma, så vi kan laga mat på grillen. Vi har gott om vatten och ljusförrådet är välfyllt. Middagar för åtminstone en vecka. Toalettpapper i mängd.

Vi ska nog klara oss.

Det enda som vi egentligen saknar är väl svenskt smågodis.

Slutligen: Lillebrors skola var öppen som vanligt i dag, efter en dags earthquake-break. Alla skolor är faktiskt igång i Distriktet. Utom en:

School Without Walls.

Hur en skola utan väggar kan drabbas av jordbävningsskador övergår dock mitt förstånd.

5 kommentarer:

Taina sa...

Jag kom nyss från affären och det var ganska tomt i vissa hyllor. Fick leta efter en speciell plats där de ställt vatten på lastpallar. Glömde givetvis batterier som fanns med på listan på nödvändigheter. jajaja det hinner jag nog med imorgon.

Heter det förresten "hurrikan" på svenska? Finne som jag är så vågar jag på mig en sådan fråga. Trodde det hette orkan, men kan ha fel där.

Förresten, nu har sonen också kommenterat den berömda bilden av Jonas.Gud så vi har skrattat åt den. Ju mer vi tittar på den, desto värre blir den!

Be safe!

Peter sa...

Nä, det heter inte hurrikan. Men det är ett rätt roligt ord att säga - och skriva. Har ursprungligen snott uttrycket från en av Anna Höglunds barnböcker (hon har f ö bott i det här huset). Jag köpte just batterier för 60 bucks. Glöm inte att ladda alla elektriska devicer inna strömmen försvinner!

Anna-Lena sa...

Fint om Ginna i DN idag (och snygg bild). Du får hälsa henne så gott på födelsedagen på måndag.

Annika sa...

Haha, jag nog är det kalt på hyllorna i affären.
Blev full i skratt på Safeway igår då jag såg de tomma mjölk och brödhyllorna...OCH toapapper, åv kåårs...
Nog bunkras det. Lika bra det kanske, man vet ju aldrig...

Nu får du beställa smågodis från Sweet and Swedish i NYC. jag tror att de börjat med näthandel, för visst, endast sverige svenskt smågodis har!!!

SÅG förresten att min systerdotter Ebba gått i samma klass som din mellanson, tror jag att det var. Lite KUL!!!

Aja, nu skavi skydda oss från Irre -pirre och hoppas på det BÄSTA!!
Idag är det iaf lugnet före...

Kan man se det om Ginna i nätbilagan av DN? Vore kul att läsa!!!

Peter sa...

Tack AL, Ginna hälsar tillbaka!

Annika, tack för tipset om svenskt smågodis! Jag mejlar dig om systerdottern!