onsdag 31 augusti 2011

H&M konkurrerar ut vår bokhandel

Det stora samtalsämnet här i Georgetown, när nu Irene dragit förbi med rätt måttliga skador som följd, är utan tvekan att vår stora bokhandel, Barnes and Noble, ska lägga ner.

Detta tre våningar stora Mekka för alla bokentusiaster är ett kulturellt nav i denna delen av Distriktet. Här finns café, här anordnas författarträffar, här kan man gå omkring i timmar och kolla igenom i det enorma utbud av böcker som finns på hyllorna i den jättelika lokalen.

Men nu är det slut med det. Vid årsskiftet flyttar böckerna ut. Bokhandeln är utkonkurrerad av en klädkedja med svensk bakgrund; H&M.

- De har ännu inte skrivit på kontraktet, så det finns väl fortfarande fem procents chans att vi blir kvar. Men knappast mer än så, sa en av de anställda som jag pratade med nu i kväll.

Hennes och Mauritz är beredda att betala rätt mycket mer i hyra och även om också Barns and Noble är en stor kedja, och trots att butiken här i Georgetown är populär och alltid fylld av folk, så klarar man inte av högre kostnader. Särskilt som att allt fler bokinköp numera görs via nätet. jag tillhör ju själv dom som numera läser böcker på läsplatta (även om jag köpte två "riktiga" böcker nu i kväll).

H&M finns redan i Georgetown, men kommer att flytta från sin nuvarande placering i vårt lokala och alltmer öde inomhuscentrum. Hälften av butikerna där står redan tomma och enligt rykten ska hela centrumet byggas om. H&M ville uppenbarligen inte vänta, utan slog till när Barnes & Nobles kontrakt löpte ut och skulle omförhandlas.

Jag undvek att nämna att jag är svensk för den anställde i bokhandeln. han verkade inte vara någon större fan av H&M.

I övrigt denna dag: Stentuff förhandling med den lokala bilreparatören i morse. Han vägrade till att börja med att gå med på att det förstörda däcket skulle ha gått sönder på grund av hans klantighet och ville inte betala en enda dollar i ersättning. Det blev lite kyligt där ett tag. Sedan försvann han in på kontoret och ringde antagligen sin chef. Därefter kom han ut med pengarna. Inte allt jag begärt, men det mesta. Det kändes ändå okej.

Vi har inte sett röken av vår nya husmus. Men efter inrådan av min gode vän Perka, så har jag bytt ut osten i fällan mot frukt och nötter. Det är en myt med rötterna i Tom & Jerry att möss skulle gilla ost. Så nu är det serverat, bara komma och kalasa...

Annars har jag mest suttit vid skrivbordet hela dagen. Patti Smith (jag blev inspirerad av alla vänner som var och lyssnade på henne på Konserhuset i Stockholm tidigare i kväll) har rullat på Spotify. Ja, rullat och rullat. Det kan man väl inte säga längre. Lika lite som man "lägger på luren" när man avslutar ett telefonsamtal.

Men Patti är ju för nedrans bra.

3 kommentarer:

Malin sa...

Usch vad tråkigt att stora BN skall läggas den, min pappas favoritaffär tillsammans med Kramer när han kommer på besök. Samma sak händer väl med de små bokhandlarna hemma i Sverige. Jag brukar stödja den i Båstad med att köpa några böcker där varje sommar. BN har ju dessutom själva lanserat sin läsplatta, så de kan ju inte vara helt missnöjda med nätköp på den?
Lycka till med musjagandet.

Annika sa...

Fy fasiken, faaan, rent utsagt.
VAD TRÅKIGT.
Beklagar det verkligen! Den BN ÄR ju så fin, och ett underbart ställe att bara slinka in på. VAD ledsen jag blir.
Min Peter har en NOOK, BN's läsplatta, och alla böcker han har köper han genom just BN, trodde i min enfald att det gick rätt bra för BN i branchen.
Detta var verkligen tråkiga nyheter. HM kunde väl stanna kvar där de var. USCH, vad surt...
Verkligen surt.
Jag får glädjas över den BN vi har i Reston. ÄN så länge. Älskar verkligen dessa bokhandlar...

Peter sa...

Jag vet inte hur det går för B&N totalt sett, men flera andra kedjor har problem och minst en (Borders) gick ju omkull tidigare i år. Jag gillar helt klart små enskilda bokhandlar bättre än de stora kedjorna, men B&N i Georgetown är ändå ett osedvanligt trevligt ställe, med suverän personal, trevlig stämning och ett utbud som slår det mesta.