torsdag 1 september 2011

De är USA:s sämsta bilförare

Dagens koldioxidavtryck:

Körning av son till läkare för att ta om ett blodprov: 12 km
Körning av son till fotbollsträning: 10 km
Hämtning av son från fotbollsträning: 8 km
Handling + körning av dotter till kompis: 15 km
Hämtning av dotter från kompis: 15 km

Summa: 60 km i stadstrafik. Borde innebära omkring tolv liter bensin.

Och jag kallar mig miljövän...

Apropå trafik kan jag meddela att ett försäkringsbolag nu defintivt kunnat slå fast något som jag länge anat: DC-borna är USA:s sämsta bilförare. Bolaget har gått igenom statistiken och funnit att en genomsnittlig invånare i Distriktet råkar ut för en olycka, som inneburit någon form av ekonomisk konsekvens, vart 4,8:e år. Det är minst intervall i landet. I sammanhanget kan vara värt att påpeka att vi nu bott i DC i 4,1 år...

Tvåa på denna lista ligger grannarna i Maryland. Där tar det 5,2 år mellan krascherna. Snitte för hela USA vill jag minnas ligger på runt tio år och i Colorado går det hela 14 år.

Jaja...

I övrigt har vi ännu inte sett skymten av någon mus, trots byte av lockbete i fällorna. Den är väl helt enkelt för smart för oss.

Till middag i dag serverades kycklingwok med nudlar. Fantastiskt gott om jag får säga det själv.

Inga kommentarer: