måndag 19 september 2011

Nytt pers på rundan!

Måndag i Distriktet och morgonen började på bästa tänkbara sätt: Jag slog nytt personligt rekord på min runda.

Nu tror ni kanske att det handlar om löpning. Men jag har inte sprungit en meter sedan jag fick ont i ena stortån i våras - sannolikt på grund av mina joggingsskor.

Nej, det här handlar om en bilrunda.

Det är ju så att jag ger mig ut med bilen vareviga vardagsmorgon vid 7.30-tiden. Först levereras Syster Yster till sin skola. Sedan Big Brother till sin. Därefter hem. Rundan går upp längs Wisconsin Avenue, till höger vid Quebeck Street, därefter Reno Road, Tilden Street och slutligen Rock Creek Parkway tillbaka till Georgetown.

Denna lilla tur brukar normalt ta omkring 35 minuter. Ibland kan den ta 40 minuter eller mer (särskilt när man möter presidentens eller vicepresidentens respektige bilkorteger), ibland 30.

I morse avverkade jag den på 26 minuter!

Och då körde jag inte ovanligt fort eller så. Det var bara ett fruktansvärt flyt med trafikljusen och en närmast total frånvaro av klantiga bilförare och bilköer.

Jag var så lycklig när jag parkerade bilen, stängde av motorn och kollade klockan.

Det här kommer jag att leva på länge. Jag är inte naiv. Jag inser att jag nått så långt som jag rimligen kan nå på det här området. Det går inte att klara rundan fortare än så här.

I övrigt att rapportera: Husmusen verkar leva gott på våra rester i köket och växer alltmer för varje dag. Det är antagligen bara en tidsfråga innan han eller hon bjuder in kompisar till det dukade bordet. Fällorna är den inte alls intresserad av och vi har nu bestämt oss för att trappa upp insatserna. Jag vill gärna bespara er detaljerna, men det blir en cykeltur till vår lokala järn- och diversebutik nu efter lunchen.

Söndagen ägnades åt diverse aktiviteter, bland annat tog vi en promenad till marknaden vid Dupont Circle, uppvaktade en nybliven 50-åring, följde med Lillebror på fotbollsträning samt nätverkade och minglade på en utsökt trevlig fest på kvällen.

Väderrapport: Det har faktiskt passerat en kallfront över DC, så vi har gått omkring och huttrat en smula här. Inte mer än lite drygt 20 grader på dagarna och runt 13-15 på nätterna. Men det ska visst bli varmare igen, sägs det.

2 kommentarer:

Malin sa...

Kanske ni kan låna in en katt?

Peter sa...

Tack för tipset. Jo, tanken har onekligen slagit oss och vi har några vänner som är villiga att låna ut en av deras. Det kanske får bli det...