måndag 26 september 2011

Säkerhetskopiera mera!

Jag har dragit lärdom av det som Annika i Reston råkat ut för (kraschad dator och massvis av bilder som kommer att kosta en halv förmögenhet att återskapa) har jag ägnat kvällen åt att ta diverse säkerhetskopior på innehållet i min hårddisk.

För flera år sedan köpte jag en extern hårddisk som jag försökt kopiera över alla bilder och texter och annat intressant på med jämna mellanrum. Jag ligger nog rätt hyfsat till när det gäller säkerhetskopiering. Men för att vara på den säkra sidan har jag även kopierat över framförallt bilder på en gammal laptop som vi har.

Den är dock nu helt full och vägrar ta emot en enda bild till.

Så jag börjar fundera på att köpa in ytterligare en extra hårddisk - just to be on the safe side. Dessutom skulle jag då med gott samvete kunna ta bort alla tusentals bilder och filmer på min dator, vilket sannolikt skulle öka prestandan på den avsevärt.

I övrigt: Sommarväder i Distriktet. Big Brothers skollag förlorade tyvärr sin första match nu i kväll. Det blev 1-2 trots att jag skrek mig hes vid sidlinjen. Annars intet nytt att förtälja.

6 kommentarer:

Ulf. sa...

Att tänka på dock är ju att externa hårddiskar nästan kraschar lättare än interna. Jag har tappat två och dom överlevde ej. Nu ska ju tydligen allt vara i molnet, vilket kan vara lite säkrare.. kanske. Eller CD skivor!
USB stickor och SSD-hårddiskar är bland dom bättre alternativen, det gäller dock att inte tappa bort dom små USB stickorna :)

Anna Karin sa...

Jag lägger alla foton och FLIP-filmer på ett externminne, som rymmer 250 GB och är stort som en plånbok. Mycket behändigt!

Annika sa...

USCH ja, och jag vet egentligen inte ännu ens hur det kommer att gå för de bilderna.
Jag har lärt mig en läxa för alltid. Har ju en extern hårddisk men har hela tiden skjutit upp det jobbet...NOG är det hårda bud.
Nu hoppas jag på IT-killen på Ps jobb. Annars blir det Kalifornien och dyyyra pengar...
Ja, alla, ta lärdom av detta!!

Werner sa...

Jag kör med principen att ha alla foton på två ställen när jag väl laddar ner från kameran.
Skaffa en extern hårddisk eller en USB (beroende på hur stora volymer du har).
När du sen vill rensa datorn så behövs en hårddisk till. Kan vara bra sen att förvara hårddiskarna åtskilda för att inte båda skall brinna upp/stjälas samtidigt.

Malin sa...

Jag använder Mozy som laddar ned och sparar bilder och annat "in the cloud" automatiskt. Man betalar per år. Jag har inte behövt återskapa biler så jag vet faktiskt inte helt praktiskt om det funkar, men jag utgår från det. MEN då är det endast en back-up dagligen, så man kan inte ta bort bilderna från datorn.

CD är bra men tänk på att fler och fler datorer antagligen inte kommer att ha CD brännare i framtiden (typ Mac Air) eftersom det är behändigare med USB. Jag försöker faktiskt också printa en del bilder regelbundet och sätta in i album eller låta trycka upp fotoböcker, åt barnen. Då vet jag att det iallafall finns en harcopy så att säga. Lycka till.

Peter sa...

Tack för alla tips och tänkvärda förslag. Det lutar åt att jag skaffar ytterligare en extern hårddisk, försöker undvika att tappa den i golvet och förvarar den på ett annat ställe än den andra... Det där med att faktiskt ta fram "riktiga" bilder och göra fotoalbum känns både genuint och genialiskt - vi kanske helt återvänder dit vad det lider? Det är en annan känsla att bläddra i ett album jämfört med att klicka sig igenom tusen och åter tusen bilder på en dataskärm.