tisdag 27 september 2011

Om teknik som blir obsolet allt snabbare

Malin, en svensk bekant som bor strax utanför Distriktet, kommenterade mitt inlägg i går (som i sin tur var inspirerat av en annan svensk i trakterna, Annika). Hon skriver apropå olika sätt att spara bilder och annan information så att den inte försvinner när eller om ens dator kraschar.

"CD är bra men tänk på att fler och fler datorer antagligen inte kommer att ha CD brännare i framtiden".

Det där fick mig att tänka på något som jag funderat en del på tidigare. Det där om att teknikens libslängd bara blir kortare och kortare. Det handlar inte bara om att en dators livslängd numera bara är tre, fyra år - förr i världen höll en teknisk pryl åtminstone tio år. Utan också om att tekniken i sig förändras i allt snabbare takt så att det som var sprillans nytt i går är helt obsolet i morgon.

Jag brukar tänka på ett rätt misslyckat inköp av en videokamera som vi gjorde för ett antal år sedan. Ni som varit med ett tag vet att man först spelade in på "riktiga" kassetter, inget digitalt krafs. Sedan kom någon form av nya, smarta kasetter. Lite mer digitala. Men det var fortfarande kasetter.

Därefter började det så smått dyka upp heldigitala videokameror. Man kunde ladda hem filmerna man spelat in direkt i datorn.

Vi lyckades dock slå till med vår stora investering under det cirka ett halvår som alla sa att CD-skivor skulle bli grejen att spela in på. Så vi köpte en kamera som man laddade med någon slags minidisc.

Ett halvår senare talade ingen längre om den tekniken. De CD-baserade kamerorna hade helt försvunnit från butikshyllorna. Fanns det mot förmodan någon kvar till salu, så reades den ut till vrakpris.

Ingen vill ju ha en redan utdöd teknik.

Så vi stod där med vår videokamera och köpte CD-skivor och spelade in och körde skivorna i DVD-spelaren och kände oss en aning ifrånsprungna. Vi som hade varit så heta - med det senaste - bara ett halvår tidigare.

Snart är ju DVD-spelarna ett minne blott. Vi kommer inte ens kunna spela upp de där filmerna. För att inte tala om alla gamla analoga videokasetter man har. Lärdomen är således att man måste spara utrustning för varje utdöd teknik för att överhuvudtaget kunna se på sina filmer eller bilder eller lyssna på inspelningar. Bara snabbt:


  • En super-8-projektor (jag har en massa av farsans gamla filmer i en påse i någon källare någonstans).

  • En kasettbandspelare (jag har gamla kasettband med inspelade radioprogram från journalistutbildningen med mera)

  • En dialbildsprojektor (jag har minst tio lådor med diabilder )

  • En skivspelare (jag har kvar åtminstone en back gamla vinylplattor som jag inte har haft hjärta att göra mig av med)

  • En DVD-spelare som kan spela minidiskar (vi har massor av inspelade små runda skivor)

  • En CD-spelare (det använder vi i ärlighetens namn fortfarande rätt ofta)

  • En dator som kan ta emot och läsa stora femtums floppydiskar (jag har åtminstone en halv roman liggande på en sådan diskett).

  • En dator som kan läsa tretums-disketter (ytterligare några halvfärdiga böcker ligger på sådana)
Listan kan antagligen göras längre. Men jag stannar där.

Detta inlägg kan möjligen också ha inspirerats av att jag suttit den största delen av dagen på National Archives och bläddrat i gamla handlingar. Ni vet, sådana där riktiga dokument. Av papper.

I övrigt i Distriktet: Varmt och förbålt fuktigt.

5 kommentarer:

Werner sa...

Problemet har tyvärr minst två dimensioner: dels på vilket media informationen har sparats, dels i vilket format. T.ex. så ligger backupen för mina bilder på en hårddisk som lagrar informationen på ett visst sätt (protocol), dels är bilderna i ett format (jpeg).
För en framtid måste jag ha en dator som kan läsa hårddisken, kunna tolka protokollet så att jag får in bildinformationen rätt i datorn. Sen måste jag ha ett program som kan omvandla jpeg till bild på skärmen eller skrivaren.
Eftersom jag tror att jpeg kommer att stå sig ganska länge så är nu min taktik att i lagom takt med diskutvecklingen flytta min jpegbilder till nya media.

Jag har bakom mig övergivna specialskivor, 5-tumsdisketter och CD med bilder som jag dock i tid lyft över till hårddisk.
(Jag kan hålla på en stund till om detta om du vill...)

Peter sa...

Tack för intressant inlägg, Werner. Herregud, vi måste ju att ägna så mycket tid åt att hantera alla vår dokumentation (spara, dubbelspara, föra över i nya format) så att vi inte hinner njuta av den. Det är verkligen paradoxalt. Hela den här utvecklingen har ju dessutom en hel del filosofiska bottnar... Vad sparar vi allt för? Till vad? För vem? Det finns ju en reaktion på fast food-trenden som kallas slow food. För några år sedan drog musikern och den autodidakte filosofen Ladislaus Horatius i nödbromsen på ett X200-tåg som en protest mot den allt snabbare takten i samhället (genialisk protest i mitt tycke, väl i klass med Gert Fylkings "Äntligen!" när Gao Xingjan fick Nobelpriset i litteratur år 2000)(Tyvärr upprepade Fyling detta tilltag ytterligare flera gånger, vilket förtog dess genialitet rätt kraftigt).
Kanske vi får en "slow-picture"-trend också. En återgång till fotopapper och fotoalbum?

Malin sa...

Peter, tycker du skall leta upp alla dina bilder på din mamma och göra ett fint album till barnbarnen. Det fina med album är ju också att man kan skriva finurliga texter till. Har man bilderna digitalt så kan man göra jättefina album på te x snapfish eller mypublisher.
Pröva också att göra en väggkalender. Tycker att alltför många lägger upp varenda bild de tar på FB, bloggar eller mejlar, bra som dåliga eller många som är nästan exakt lika. Editing är en lost art ibland. Om man gör album så måste man ju tänka till lite.

Peter sa...

Malin: tack för tipsen.Tyvärr är jag helt urusel på sån't där fix. Däremot har jag en hustru som är en fena på det. Ska fråga henne...

Annika sa...

Fotoböcker i all ära, sådana har jag också gjort en del.
Men, ja vad kan jag säga? Det är knappt en tröst att jag har säkert har tusen bilder på min blogg. En liten tröst, men inte speciellt stor.
Var på Apple-store idag och bestämde mig för en macbook pro och time capsule därtill...
Jag kommer aldrig mer att göra detta misstag.
OM du ska göra en fotobok kan jag verkligen rekommendera My Publisher, det är det enda jag använder...
OCH jag vet fortfarande NOLL om mina bilders framtid...