söndag 14 oktober 2012

Äldste sonen fyller år och jag minns tillbaka till Färöarna

Svärmor och svärfar landade lyckligt i Halmstad i fredags efter tre dagar här i Estocolmo. Som vanligt var det oerhört trevligt att ha dom som gäster. Jag har ofta reflekterat över vilken ynnest det är att ha svärföräldrar som känns betydligt mer som polare än som föräldrar.

Om det nu beror på att jag känner mig betydligt äldre än vad jag faktikt är (herregud, jag har ju inte ens fyllt 50 än!) eller om jag har osedvanligt ungdomliga svärföräldrar, låter jag vara osagt. Men jag lutar mot det senare.

I fredagskväll satt jag och gymnasiekillen i soffan med varsin TV-middag och suckade tungt över det svenska fotbollslandslagets krampartade spel mot Färöarna i Torshavn. Jag tråkade ut grabben med oändliga berättelser om mitt tio dagar långa besök på öarna mitt i Nordatlanten. Det måste ha varit sommaren 1982, det vill säga för lite drygt 30 år sedan. Det regnade och blåste hela tiden och det fanns inte en droppe alkohol att uppbringa på hela ögruppen - detta var under den tiden då det fortfarande rådde strikt försäljningsförbud på Färöarna. Vi levde på lunnefågel (utmärkt bantningsmedel, äcklare kött har jag inte smakat varken förr eller senare), blev i stort sett bortblåsta på den i övrigt urcoola ön Mykines samt höll på att bli dödade av ytterst aggressiva havssulor.

Ett tufft land, Färöarna. För tuffingar. Kanske har vi där förklaringen till det svenska spelet? Den enda som var hyfsat okej var Zlatan, enligt min enkla mening.

Hur som helst. Lördagen bjöd på ett fantastiskt fint väder här i huvudstaden och jag tog en lång träningsrunda på mammas gamla cykel. Färden gick ut till Lovön. Jag upphör aldrig att förvånas över hur vackert, stilla och närmast pastoralt det är bara några kilometer från Sveriges största stad. När man passerat den topphemliga anläggningen FRA (gamla FOA), är det som att resa tillbaka till 1800-talets landsbygd. Snacka om att tiden stått stilla.

Resten av lördagen ägnades åt studier. Jag har ju, som jag kanske berättat, börjat plugga på gamla dagar. Statsvetenskap på distans. Den första inlämningsuppgiften är redan inlämnad och klar (högsta betyg, gubben kan än), nu ska två till in under de närmaste veckorna. Det är kul och intressant och som vanligt är min grundinställning att jag egentligen redan kan allt och bara behöver formella papper på det. Fast ett och annat nytt lär jag väl mig, trots allt. I går skrev jag t ex om Lockes och Rousseaus respektive perspektiv på frihetsbegreppet.

Lördagen avrundades perfekt med ett glas rött (eller var det möjligen två?) hemma hos vännerna Johan och Annika.

I dag blir det fortsatta studier samt några sociala aktiviteter framåt eftermiddagen.

Från USA kan rapporteras att äldste sonen fyller 27 år denna dag - många grattiskramar från Bromma!

2 kommentarer:

Anna Karin sa...

Stort tack för senast och för dina vänliga ord om oss!
Och tack för tipset om lunnefågel! Nu ska jag träna på tillagning av lunnefågel, så att jag inte får höra att du går upp i vikt så fort jag kommer på besök.
Middagarna är givna i fortsättningen.

Peter sa...

Nä. Jag tycker att du kan fortsätta laga fantastisk mat. Jag offrar mig. Faktiskt.