måndag 15 oktober 2012

Ett besök i en svensk bilverkstad

Förbluffad och häpen över prisnivån på svenska bilverkstäder tittade jag på pappret som verkmästaren la fram på disken. 3 177 spänn. För vad? Oljebyte, filter och ny vätska i kylaren.

"Du kan inte mena allvar", sa jag.

Nu är inte verkmästaren en lättsam man. Han spände ögonen i mig utan tillstymmelse till leende.

"Det är vad det kostar".

"Men hur kan det kosta så mycket för lite olja och glykol."

"Du måste räkna in arbetskostnaden också."

"Jo, men inte kan det väl ha tagit flera timmar att fixa det här. Herregud, jag hade ju fixat det på en timme."

"Det står dig fritt att göra det här själv. Inga problem för mig."

Det kändes inte som det var någon idé att fortsätta argumentera. Jag betalade och gick ut i regnet.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
nyfiken, vad kostar motsvarande service på andra sidan?

Mvh Bertil

Taina sa...

Jag betalade 36 dollar för oljebyte och filter inklusive arbetskostnad. Det tycker jag är rimligt.

Trevlig verkmästare. Not!

Peter sa...

Hej Bertil. Tainas prisnivå har jag aldrig kommmit ner på. I Distriktet brukar vi betala runt 45-50 bucks för olja + filter. Lägg till runt 25 dollar för glykolen, så ramlar det upp på 75-80 dollar. Dvs i runda slängar 500 spänn. Inklusive arbetskostnad. Nu gjorde jag ju misstaget att gå till en märkesverkstad, det skulle jag förstås aldrig ha gjort...

Taina sa...

Peter, men så bor jag ju ute på vischan. Kan tänka mig att det är något dyrare inne i stan.