Sedan åtminstone 25 år har jag på olika sätt varit engagerad i ämnet mat och ekologi. När jag bodde i Göteborg på 1980-talet var jag med och startade och drev den kooperativa livsmedelsbutiken Fram. Vi sålde i första hand lokalt producerat livsmedel framtagen med biologiska/ekologiska metoder.
Det gick bra för vår lilla affär (som fortfarande finns kvar), kanske mest beroende på att vi knappast hade någon konkurrens på den tiden. Under årens lopp ökade dock utbudet och så småningom trängde sig de Krav-märkta varorna också in i konventionella butikers hyllor. Gröna Konsum har faktiskt spelat en stor och viktig roll här. Deras satsning på Kravmärkta varor har gjort att jag konsekvent gått omvägar för att handla där istället för på t ex Ica som har betydligt sämre utbud av ekologiska varor.
De gånger jag har vistats i USA tidigare har jag lätt kunnat konstatera att marknaden för alternativt producerad, miljövänlig mat har varit mycket begränsad. Man har legat långt bakom Sverige i utvecklingen.
Men nu har något hänt. 2005 startade butikskedjan Whole Food, som satsat på att kombinera ett modernt butikstänkande med ett utbud baserat på ekologiska varor. För en gammal ekoveteran är det helt fantastiskt att vandra in i WF och bara häpet stå och kolla på utbudet.
Trenden är uppenbar. Förra gången vi bodde i USA en period, sommaren 2004, var det "low carb" som gällde. Nu är det "organic". Även kedjor som Safeway har hängt på och erbjuder nu ekologiska varuserier av olika slag. Och det roliga är att de ekologiska varorna inte längre står dammiga i en bortglömd hörna av Safeway, utan står helt integrerat med andra varor.
I dag hade hade Washington Post en helsida med tips om ekologiska affärer, restauranger, caféer och t o m en möbelbutik som anammat ekotrenden och säljer "ekologiska soffor". Nu i september arrangeras dessutom "Organic Harvest Month" med massor av aktiviteter, marknader och annat med anknytning till ekologisk livsmedelsproduktion.
Ekologi har alltså i hög grad blivit en intressant affärsidé och allt fler börjar få upp ögonen för att det går att tjäna pengar på något som dessutom i grunden är bra för miljö och hälsa. Tillsammans med en ökad medvetenhet här i USA om det växande klimathotet, innebär den nya ekotrenden att en allt större del av politiken och ekonomin i det här landet konkret måste börja anpassa sig till och visa engagemang för miljöfrågorna.
Det är klart intressant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar