onsdag 19 september 2007

I´m a double room parent

I kväll har vi varit på Back to school-night, hela gänget. Det blev några intensiva timmar, som för min del började med ett möte tillsammans med ett glatt gäng room parents. Jag har nämligen lyckats med bedriften att skriva upp mig som room parent i både 3rd och 5th grade. Vad en room parent egentligen gör är en smula oklart, men möjligen kan man översätta funktionen med den gamla hederliga svenska benämningen klasspappa (eller klassförälder).

Jag kan erkänna att jag alltid, under mina 15 år som skolförälder, varit väldigt skeptiskt till att ta på mig uppgiften som klasspappa. Jag är helt enkelt en värdelös lekledare och tycker bara att det är pinsamt att försöka vara klämkäck och fixa utflykter och julfester och vårbasarer. Ångest. På något sätt har jag alltid lyckats krångla mig ur det där klasspappandet. Jag har gärna ställt upp på annat, men klasspappa - nej tack.

Så att jag nu blivit room parent i två klasser samtidigt måste tillskrivas en tillfällig, men vid just vid detta tillfälle fullständigt total, blackout. Min teori är att jag haft en massa papper som skulle fyllas i till skolan och att dessa om room parent lite lurigt låg någonstans i högen. Reflexmässigt måste jag ha fyllt i blanketten som innebar att jag nu ska fixa fram "baskets" till den stora auktionen, gå runt i affärer för att be om donationer, ordna så att vi föräldrar verkligen kan "get together" och lära känna varandra och annat förnedrande.

Hur detta ska sluta vet jag inte. Men på fredag ska jag i alla fall vara skolbibliotekarie, vilket känns som en betydligt roligare och mer intressant, introvert och ickesocial aktivitet. Jag har meddelat Karen, vår trevliga skolbibliotekarie, att jag gärna katalogiserar eller stämplar lite i något undanskymt hörn av rummet.

1 kommentar:

Karin sa...

The times they are changing eller vad Dylan sjöng/Ola