lördag 20 mars 2010

Knäppgökar på Capitol Hill

Jag har skrivit det förut, men det tål att upprepas: Jag är djupt och ärligt oroad över detta lands framtid.

I dag cyklade vi över till Capitol Hill och sällan - om någonsin - har jag sett så många fanatiska, bittra, hatande och, ursäkta min uppriktiga ärlighet, totala dumskallar samlade på ett och samma ställe.

De var där för att protestera mot Obamas förslag till vårdreform och de har de all rätt i världen att göra. Men det vore ju klädsamt om de åtminstone kunde läsa några rader om vad förslaget innebär istället för att bara blint gå på argument serverade av knäppgökar som Glenn Beck och Rush Limbaugh.

Jag tror att de alla skulle behöva höra Tainas berättelse om sin vän. Läs den här. Det är bara ett av många skäl till varför USA behöver reformera sin sjukvård snarast.

Jag blir trött, ledsen och upprörd.

Får trösta mig med att sommaren fortsatt i Distriktet och att den karibiska festivalen i går var kanonkul.

Här lite bilder:

Syster Yster är okrönt limbomästare. Här fångad i samband med gårdagens stora karibiska festival.

Ett kanonargument mot vårdreformen...

..och ett till.

Ett sådant här gäng har jag inte sett sedan Ian och Bert härjade i svenska småstäder 1991.

Trevligare bildobjekt...

...två bröder på östra sidan om...

...kongressbyggnaden.


8 kommentarer:

Taina sa...

Jag blir också ledsen OCH ARG! Idag behövs 216 röster och vi får hoppas att det verkligen blir så. Alla 178 republikaner har bestämt sig för att rösta nej. Bara för att rösta nej liksom. Jag har följt debatten på TV och det slutar bara med att jag blir riktigt förbannad!

Jag undrar om inte Ian och Bert var smartare ändå. Lite korkade kanske men en viss medmänsklighet kunde man ju skymta ibland. Var finns den hos nej-sägare i vårdreformen? Jag undrar.

Annika sa...

Otroligt ledsamt, och jag blir lika förbannad som du.
Och lika oroad.
Vi får se hur det går nu...
Och nej-sägarna kallar sig kristna...
NOG är det märkligt.
"what would jesus dO?".

Blir så trött, så trött...

Tummelisa sa...

Förlåt dem ty de veta icke vad de göra....

Ulf. sa...

Ja fy tusan. Helt svartvitt. Om någon republikan hade velat samma reform hade säkert demokraterna vart emot det lika mycket. Det är tur att vi åtminstone alltid kan flytta härifrån om det blir värre än så här!

Peter sa...

Omröstningen är på gång nu i kväll (söndag). Det är tydligen osäkert in i det sista...

Hanna sa...

Ja det är verkligen så otroligt svårt att förstå. Jag måste erkänna att jag är dåligt insatt i detaljerna, men det där att bara spontant vara emot något som verkar bygga på solidaritet, det känns liksom lite unket.

Alex sa...

Då får man gratulera Obama & Co.!
Snyggt jobbat att genomföra vad man lovat och samtidigt skifta fokus från alla oroshärdar.

Vad innebär reformen egentligen? Är man tvungen att köpa sig en privat försäkring för att undvika böter eller är det bara republikanerna på nätet som gör sig hörda?

Och inte en så liten vink till kristhöger att inte inkludera aborter i begreppet sjukvård.. ;)

Peter sa...

Du kan snart läsa min sammanfattning på Läkartidningens webb. Men i korthet: Det blir obligatoriskt att ha försäkring, dvs man kan slippa men då får man betala en straffavgift på 695 dollar per person och år. Dessutom måste alla arbetsgivare med fler än 50 anställda erbjuda försäkring - annars åker de på böter. Målet är att få åtminstone 95 procent av amerikanerna försäkrade. Då sprider man riskerna och kan på så sätt få ner försäkringspremierna rejält - enligt känd försäkringsteori...