söndag 18 november 2012

Intensiv helg med konkurshot

En intensiv helg närmar sig sitt slut. Mycket trevlig umgänge. I fredags var jag bjuden på tjejmiddag, i lördags var det jag som bjöd, men då var det nästan bara killar (en tjej, bara) och i dag var gymnasiegrabben och jag över hos brorsan och käkade het kycklingwok.

Däremellan har jag tvättat, handlat, städat, pluggat och kollat in fotboll (Bollklubben åter till allsvenskan!) och skidor på TV. Och nu i kväll följer jag med stort intresse utvecklingen för SAS - blir det konkurs eller inte? Frågan är rätt intressant för oss eftersom vi har en massa poäng som i så fall går upp i rök, antar jag. Dessutom föredrar vi att åka med Scandinavian över Atlanten, trippen via Köpenhamn är en av de bättre från vårt perspektiv.

I USA har för övrigt min svägerska med dotter - kusin L - precis anlänt till Dumbarton Street. Vilket flygbolag de åkte med? SAS...

Och apropå flyg så har äldste sonen lyckligt och väl ankommit till Sydney. Han mejlade kort att han skulle iväg och köpa solskyddsmedel, vilket möjligen indikerar att det är vackert väder down under.

I övrigt att rapportera: Översvämning i källaren i vårt amerikanska hus i fredags kväll. Expansionskärlet hade visst spruckit. Ännu oklart hur mycket som skadats, men en hel del tydligen. Inget roligt alls.

2 kommentarer:

Olle J. sa...

Jag skulle på semester dagen efter att FlyMe gick i konkurs 2007. Jag lyssnade på radion på morgonen och hörde det. Bevakningen av FlyMe:s ekonomiska problem hade förstås inte varit lika påtagliga som kring SAS och det tog mig helt på sängen (bildligt talat, jag gick bokstavligt talat förbi entrén till Länsmanstorget på Hisingen). Fick direkt ringa hem så att min bättre hälft letade nya biljetter och jag fick ägna tiden efter jobbet med att hänga på ett bankkontor så att pengarna (köpte med visa och då är man skyddad mot konkurser) så att vi kunde få tillbaka vår resekassa som nu delvis gick åt till att köpa nya biljetter.

Peter sa...

Tänkte på det här med konsumentskydd och bondfångeri när jag hörde om det uppenbara blufföretaget "24mas" på Ekot nu i morse. Massor av folk - särskilt i Gbg, troligen bara gaisare, har förlorat en massa pengar. Jag ska iväg och resa över Atlanten snart igen. Frågan är vilket flygbolag man ska anlita. Det billigaste? Eller det tryggaste? Och då tänker jag inte i första hand på flygsäkerheten...