söndag 4 november 2012

Min sista kväll som ung

Min sista kväll som ung. När jag vaknar i morgon bitti är jag 50 år gammal.

50 år.

Nello, vår italienske frisör, och jag diskuterade ålder när jag var och klippte mig häromdagen. Jag berättade att jag allt mer jämför mig med farsan. Vad han gjorde - eller hade gjort - när han var så här gammal. Hur jag upplevde honom. Och hur mina barn möjligen tänker om mig.

Nello slutade klippa (det gör han rätt ofta) och sa:

"I'm doing the exact same thing!"

Sedan följde en halvtimmeslång utläggning om hur hans pappa en gång kom från södra Italien med sin gitarr och bosatte sig i Distriktet. Jag har hört historien förut, men jag lät honom berätta. Man kan inte stoppa Nello, när han väl startat. Det tar tid, man sitter där och lyssnar timme ut och timme in.

Men det är okej. Med åren har jag lärt mig att tålamod är en underskattad egenskap.

Själv firar jag stillsamt - och en smula vemodigt, det måste medges - min sista kväll som ung med ett glas whisky och kollar in det senaste om valet på webbplatser och i TV.

För den som vill veta hur det ser ut hemma hos oss just nu, kan kolla den här länken.

8 kommentarer:

Anna Karin sa...

Grattis Peter!
Jag kollade länken. Vilken otrolig uppslutning inför din födelsedag! Du måste känna dig hedrad.

Anders sa...

Nej, nej - du har massor av kvällar som ung framför dig.
HAPPY CHAOTIC B-DAY!! önskar svärfar

Taina sa...

Grattis på födelsedagen! Vad roligt att ha så många runtomkring dig på denna stora dag. Kanske de bakar en tårta åt dig?

Anonym sa...

Stort grattis och massor med kramar från Vita Bandet!!

Peter sa...

Tack alla!

Hanna sa...

Stort grattis även från södra halvklotet! Ser härligt ut med fullt hus nu kring födelsedagen. De har väl avbrutit sändningarna för att sjunga för dig?!
Kramar, Hanna o Co.

Annika sa...

SUPERGRATTIS till dig idag, Peter!!
HURRA, HURRA, HURRA, HURRA!!!!

Peter sa...

Tack Hanna och Annika!