onsdag 19 december 2007

America goes environmental by lobbying

"I'm so happy - this is a great day!"

Beth var eld och lågor när jag pratade med henne i telefon i tisdags kväll. Hon är lobbyist och har de senaste åren arbetat intensivt för att få till stånd lagändringar som gynnar användande av biobränsle och ställer hårdare krav på fossila bränslen. Hennes (och många andras) lobbande har nu gett resultat.

I morse skrev presidenten under en "Energy Bill" som bland annat innebär skärpta krav på effektiv bränsleanvändning, kraftig subventionering av olika biobränslen samt utfasning av vanliga glödlampor. Enligt Washington Post kommer förändringarna innebära att USA:s utsläpp av växthusgaser kommer att minska med 25 procent fram till 2030.

Det är intressant att få en inblick i hur det amerikanska lobbandet fungerar. Beth arbetar för ett större företag som producerar biobränslen. De har en hel avdelning som ägnar sig åt att bevaka vad som sker politiskt och som på olika sätt agerar för att påverka utvecklingen.

Lobbying is big business här i DC och det är en tillväxtmarknad. Sedan år 2000 har antalet registrerade lobbyister fördubblats och är nu uppemot 40 000. Det lobbas om allt. Traditionellt viktiga områden är t ex livsmedel, hälso- och sjukvård, droger (alkohol, läkemedel), tobak, transporter och vapen, men på senare år har energi- och miljöområdet ökat kraftigt i betydelse. Ideella organisationer har agerat som lobbyister i miljöfrågor i många år, men det som nu skett är att näringslivet gett sig in i dessa frågor i takt med att miljöområdet blivit alltmer kommersiellt intressant. Det finns pengar att göra på det nyvaknade amerikanska miljöengagemanget!

Inga kommentarer: