måndag 17 december 2007

Indianer och Redskins

Som en uppladdning inför kvällens helaftonsmatch på TV, Redskins mot NY på Giant Stadium, gick vi på National Museum of the American Indian i går eftermiddag. Det var första gången vi var där och det var en oerhört imponerande byggnad med en enorm innergård. Det kändes lite som om hela klabbet var en eftergift för 500 års dåligt samvete...

Själva utställningen gapade över väldigt mycket, det var inblickar i indiankulturer från Chile i söder upp till Alaska i norr. Här fanns allt. Berättelser om olika legender och skapelsehistorier. Information om vilken mat man åt, hur man tog hand om de döda, vilka funktioner olika danser hade, hur man lever i dag och så vidare och så vidare. Det vi möjligen saknade var en överblick och ett sammanhang. Som svensk har man ju inte riktigt koll på indianernas basala historia enligt formulär 1A. Jag känner själv att jag har en bild av detta ursprungsfolk som domineras antingen av min barndoms westernfilmer, av indianbesöken i Mobergs Utvandrarepos eller av berättelserna om förtrycket i B Travens böcker från Mexico (t ex "De hängdas revolution").

Eller som den yngste sonen uttryckte saken mot slutet av museibesöket: "Väldigt många indianer här men var är cowboysen?"

Efter en fantastisk middag designad av min fantastiska hustru, så bänkade vi oss sedan (ja, dvs jag bänkade mig) framför NBC och en fyra timmar lång kamp på Giant Stadium. För alla er som är väldigt ointresserade av amerikansk fotboll gör jag pinan kort: Redskins vann tämligen komfortabelt med 22-10. Inte för att de spelade särskilt bra, men New York Giants var ännu sämre. Sportkommentatorerna, som i det här landet älskar statistik över allt annat, konstaterade förtjust att Giants quarterback Manning missade 32 passningar. Så många missar i en NFL-match har ingen gjort sedan 1957. Så nu vet ni det.

Väderleksrapport: En storm drog in över DC i går kväll och höll oss vakna halva natten. Nu har vinden lugnat sig. Det är kallt och klart, ett par plusgrader och klarblå himmel.

Inga kommentarer: