torsdag 7 februari 2008

Jag - en cool zipster

Nu har jag blivit medlem i en bilpool - det smarta sättet att kunna ha tillgång till bil utan att belasta miljön i onödan. Zipcar startades för åtta år sedan av två amerikanska killar som inspirerats av bilkooperativ i bl a Tyskland. Vi zipsters delar på ett antal bilar utspridda över stan. Här i Georgetown finns det fem stycken - bl a en Volvo...

Det hela är väldigt enkelt och väldigt smart. Jag betalar en årlig medlemsavgift på 50 bucks. Då får jag ett "zipcard" som jag sedan använder för att låsa upp den bil som jag bokat. Jag betalar per timme (från 9 dollar) eller per dag (från 65). I summan ingår allt, inklusive försäkringar, parkering och bensin. 180 fria miles per dag, det är nästan 30 mil. Hyr man två dagar dubbleras sträckan osv.

Hela idén bygger på att man genom att dela kan spara både på pengar och på miljö och ändå ha ungefär samma tillgång till bil som om man ägde en - eller t o m större eftersom en zipster kan köra en liten minibil ena dagen och en stor flyttbil den andra. Det hela har en tydlig miljöprofil och en allt större del av bilparken består av hybridbilar.

Jag provhyrde i eftermiddags. Suveränt, helt enkelt. Storhandlade och körde barnen till deras eftermiddagskurs (de har "cartoon drawing" på torsdagarna). Så nu är jag en övertygad zipster:

So what´s a zipster?
a: Someone who rejects the established car owning culture; advocates extreme savings. b: One who is exceptionally aware of the latest trends and tastes; lounges in Zipgear. [syn: Zippie, Zipper, Zip-child]

Politikrapport: Mitt Romney hoppade av presidentvalskampanjen i dag.

Träningsrapport: 10 kilometer i dag. Kändes kanon! I morgon långkörning med Valerie (vi ställde in pga sjukdom i onsdags). Jag har fått ledigt från skolbiblioteket eftersom min chef är bortrest.

Väderrapport: Soligt men inte mer än 12 grader. Blåsigt efterspel av hurrikanen som aldrig riktigt nådde hit.

Sjukrapport: Alla friska och på sina respektive skolor.

Inga kommentarer: