onsdag 23 januari 2008

Bye, bye, plastkassar

USA Today skriver att den alternativa butikskedjan Whole Foods ska sluta med plastkassar från och med i vår. Den ännu mer alternativa kedjan Trader Joe's har delvis redan gjort det. Nu väntas den stora plastkasserevolutionen komma också bland övriga stora livsmedelsbutiker.

Det som slår en när man handlar mat i det här landet är hur det formligen gödslas med platskassar. Efter en normal inköpsrunda kommer man hem med uppskattningsvis 20 platskassar. Ofta dubblerar man kassarna för tunga saker och det är inte tal om att kunden ska betala något för all denna plast (ja, kostnaden är ju inbakad i priserna för matvarorna förstås).

I början hade jag ambitionen att spara kassarna för att använda som soppåsar, men påsarnas blev snabbt ohanterigt många. Så nu slänger jag dom bara direkt. Oftast har jag dock med ryggsäcken och ber vänligt om att få slippa kassar överhuvudtaget, vilket till en början möttes med en viss förvåning av butikspersonalen.

Whole Foods ska nu erbjuda sina kunder papperskassar av returpapp, men framförallt uppmana alla att använda kassar av mer permanent slag.

De alternativa butikskedjorna i det här landet är fortfarande rätt små, men spelar en stor roll som trendsättare också för de större kedjorna. Det var på grund av Whole Foods och Trader Joe's framgångar som de mer konventionella butikerna började sälja organiska, ekologiska varor. Och nu väntas också de större följa efter när det gäller att minska på det enorma plastslöseriet.

I artikeln i USA Today framhålls för övrigt Ikea som något av ett föredöme på området. Ikea har länge tagit betalt för sina platskassar. Pengarna man fått in på detta sätt har sedan skänkts till olika miljöprojekt. Smart.

Annars? Rutinerna börjat sitta igen efter jul, nyår och en vecka i Sverige. Skola och dagis är i full gång och jag har återupptagit min ständiga spaning efter en ny dammsugare. Jag känner på mig att jag är nära nu.

Inga kommentarer: