måndag 28 januari 2008

Värsting-kö till Barack

Hade fixat barnvakt och anmält mig i god tid, men vad hjälpte det? Mitt försök att ta mig in på ett "rally" med Barack Obama i Bender Arena, American University (20 minuters cykeltur från hemmet), var förgäves. Klockan 12 skulle han börja tala var det sagt, men det hela blev en timme försenat. Jag var på plats 10:20. Då var kön omkring en kilometer lång.

Jag är inte en köande typ och kände mig inte särskilt lockad över att ställa mig sist, så jag cyklade runt på universitetsområdet och kollade in spektaklet lite utifrån istället. När jag stack därifrån var kön mer än dubbelt så lång som när jag kom och det var uppenbart att de flesta som stod där inte skulle få plats i arenan (där jag varit och tittat på collegebasket förut).

Men stämningen i kön - även bland dem som stod längst bak - var fortsatt god. Amerikanerna har uppenbarligen en annan vana och fördragsamhet när det gäller att köa. Det ingår mer i den normala vardagen här jämfört med Sverige. Det må gälla bilköer, köer till det lokala körkortskontoret eller köer för att komma in på olika arrangemang.

Så jag stack hem och kollade på TV istället. Klanen Kennedy, med senator Ted i spetsen, gjorde klart att Obama är deras man. Så jag antar att The Clintons är rätt sura nu...

Soligt men kallt, för övrigt. Nåja, 8 grader är det visst. C U!

1 kommentar:

Martin Börjeson sa...

Hmm ... "Folket i det här landet verkar vara vana vid att köa". Det låter som en karaktäristik av hur befolkningen i en viss annan, numera f.d., supermakt brukade bete sig ...

Är det verkligen säkert att det var riktiga amerikaner du såg?