lördag 12 januari 2008

Familjetillökning!

Först lite tråkiga bilder som min amerikanska familj kanske kan uppskatta. Så här ser det alltså ut hemma just nu - jag har precis tagit dessa foton. Tyvärr är inte äldste sonen hemma, så bilderna är lite opersonliga...









Har nu anlänt till det gamla landet och jag kan bara bekräfta det som alla rapporterat om: Det är mörkt, grått och på det hela taget rätt deprimerande väder.

Vad som däremot inte är deprimerande alls - utan helt och hållet tvärtom - är att jag blivit dubbelfarbror. I går kväll, fredag kl 22:10 föddes ett litet flickebarn på SÖS. Egentligen var födseln beräknad till först om en månad, men tjejen ville ut och se världen så tidigt som möjligt. Både mor och dotter rapporteras må förträffligt.

Brorsan och jag tillbringade ett par timmar med att köpa diverse barnattiraljer, så som en säng, en barnbilstol. Så nu blir det dubbla anledningar att fira i morgon, både mors födelsedag och brorsdotterns ankomst. Kul!

Resan hit gick hur bra som helst. Det visade dig att det var sista resan mellan Baltimore och Island. Nu är linjen definitivt nedlagd och markpersonalen sparkad. De grät och bjöd passagerarna på kakor innan vi åkte iväg. Alla var upprörda. Det är inte bara jag som är förbannad på Icelandair...

Stockholm är i stort sett sig lik. Lite nya husbyggen här och var, en eller annan ny butik. Servicebutiken uppe på hörnan har ersatts av en pizzeria. Dom hade möblerat om på Konsum på Brommaplan.
Äldste sonen, som bor i och sköter om vår lägenhet, hade städat och gjort fint. Såvitt jag kan se är det mesta helt. Till och med de flesta blommorna lever.

Det var en lite konstig känsla att komma tillbaka efter nästan fem månader i ett annat land. Det är personligt rekord i bortavaro för mig. Men det tog ungefär 10 minuter så var jag inne i svenskheten igen - på gott och på ont.

Under eftermiddagen har jag varit nere i Nynäshamn och hjälpt mamma med förberedelser inför morgondagens party. Det blir visst fullt hus i hennes lilla tvåa. Återkommer med rapport.


Inga kommentarer: