söndag 2 november 2008

"Han är ju rolig, ju"

Utflykt i morse längs Potomac River.

Syster Yster i höstskrud. Ärret ovanför ena ögat är en tatuering. Ett minne från Halloween.

Tittade på Saturday Night Live sent i går kväll och vem dök upp som gäst om inte John McCain. Ett billigt publikfriande trick för att värva röster i sista skälvande dagarna av presidentkampanjen? Förvisso. Men bortsett från det kunde jag återigen konstatera att McCain faktiskt är genuint rolig. Han drev friskt med sig själv, hade en varm ironisk ton och en och annan träffsäker och dräpande replik som satt klockrent.

Återigen konstatera? Jo, jag hörde honom vara rolig för någon månad sedan is amband med något välgörenhetsjippo. Även då kändes han plötsligt som en riktigt trevlig kille.

Så jag tänkte att varför i helskotta använder han sig inte av den här positiva, varma och rätt sympatiska McCain-sida i sin kampanj? Istället har han fyllt kampanjen med en massa negativt skitsnack om sin motståndare, gjort miner under debatterna med Obama, valt en populistisk och djupt konservativ VP-kandidat och totalt saknat linje och stringens i sin egen framtoning och kampanjstrategi.

Svaret är kanske att han omgivit sig av urusla rådgivare och strateger. Vilket naturligtvis är bra för alla som tycker att USA behöver en demokratisk president efter åtta katastrofala år med en republikan i Vita Huset.

Rapporter i övrigt:
  • Vädret har skärpt sig. Uppemot 20 grader ett par dagar i rad nu. Värmen ska visst fortsätta.
  • I morse tog jag och ett gäng kids en cykeltur längs floden i jakt på the Baldheaded Eagle, som jag fortfarande inte sett i vilt tillstånd. Förgäves. Men trevligt att komma ut i naturen.
  • Lördagen ägnade jag bland annat åt att springa bort lite av Halloween-godiset. tolv kilometer. Jag var helt slut.
  • GAIS vann enkelt över Ljungskile med 3-0 på Starke Arvids Arena, vilken har ett namn fullt i klass med Örjans Vall. Atleternas sista match går hemma på Ullevi på söndag, mot Solna AIK.
  • Kalmar FF verkar i praktiken ha säkrat guldet efter storsegerns mot Norrköpingskmaraterna i dag.
  • Sporten i DC lämnar en del övrigt att önska. Caps förlorade mot Buffalo med 0-5. I dag förlorade basketgänget Wizards mot Detroit. Baseball-laget Nationals var ett skämt tidigare i år och var inte ens nära att nå slutspelet. Och normalt det enda stabila storlaget här, DC United (soccer) missade play offs för första gången på många år. Redskins, amerikansk fotboll, har dock inlett hyfsat och har några raka segrar bakom sig. Spelar mot Pittsburgh Steelers i morgon, måndag.

Take care over there.

3 kommentarer:

Werner sa...

Har du missat NY maraton? Inte ett ord på bloggen, inte ett steg på asfalten? Börjar den amerikanska mathållningen sätta sina spår?
Var vänlig rapportera!

Anonym sa...

2km... 2km för mycket för mig. Det går trögt här i det kalla gråa Sverige. Veronica

Peter sa...

Vera - du är snart där. Ta det lugnt bara. Öka långsamt. Och visst är det segt när det är kallt och mörkt ute. Jag rekommenderar en gym-kort...

Werner - jo, visst missade jag NY maraton. Det är ju helt hopplöst att ens få vara med i det loppet. Det är visst fem års väntetid, om man inte går svindyra genvägar. Jag siktar - kanske - på en repris av den förra halvmaran, National. Den går i mars här i DC. Och den amerikanska mathållningen har jag inga större problem med. Så här långt är väl bäst att tillägga...