lördag 15 november 2008

Sjuka dagar och brödbak i Distriktet

Nybakt amerikansk matbröd. Jättegott om jag får säga det själv.


Big Brother har legat i sängen i tre dagar nu, rejält däckad av någon slags magåkomma. Stundtals har han haft det riktigt jobbigt och han har knappt ätit en bit mat under hela tiden. I morse kände han sig i alla fall lite bättre och just nu halvligger han i soffan här strax intill. Och aptiten är på väg tillbaka. Han har frågat efter mitt hembakta bröd, så nu har jag precis tagit ut det ur ugnen.

Jag har nämligen tagit tag i den där amerikanska brödbiten, efter en del tvekan. Jag har alltid bakat rätt mycket matbröd, är väl närmast att betrakta som periodare. Men här i USA har det tagit emot. Dels finns det ingen färsk jäst att få tag på. Bara torkat jästpulver. Och det är ju inte alls samma känsla. Som att baka med bakpulver i stort sett. Brrr.

Sedan har det amerikanska mjölet en helt annan beskaffenhet än det europeiska. Jag är lite osäker på vad som skiljer - är det glutenhalten? Eller proteinhalten? Eller selenhalten?

Hur som helst så är bakegenskaperna helt andra. Degen beter sig helt enkelt inte normalt. Den jäser ofta upp ofantligt och det är svårt att få den där goda tyngden i brödet. Eller så jäser den inte alls, vilket anatgligen beror på den där förbannade torrjästen.

Nu har jag i alla fall bakat ett tital gånger och börjar känna mig rätt trygg med the american way of baking. Tror att jag ska servera grabben en skiva nu.

Fört lite korta rapporter från Distriktet i övrigt:


  • 20 grader varmt, fuktig och åska i natt.

  • Big party i kväll . Dags för skolans årliga auktion enligt devisen fyll alla gästerna med öl och vin och de kommer generöst att öppna sina plånböcker och stödja vår skola.

  • Capitals är i vinnarspåret. I går slog man New Jersey Devils hemma på Verizon Center.

  • Toppmöte här i DC just nu. Ledare för de 20 ekonomiskt största länderna är på besök och halva stan är avstängd.
Take care!

Inga kommentarer: