måndag 10 november 2008

Nurse Joan kom tillbaka, allt är förlåtet

Den trogna läsaren av denna blogg känner väl till Nurse Joan. Hon var barnens skolsköterska och porträtterades bland annat här.

Hon slutade dock i augusti och ersattes av en ny. Yes! tänkte vi. För även om Nurse Joan var rätt trevlig och rentav log ibland, så var hon väldigt fyrkantig och direkt konstig när det gällde till exempel gällde vaccinationer. Jag ska inte trötta ut er med detaljer, men hon gav begreppet bokstavstrogen ett väldigt strängt ansikte.

Oavsett allt annat så måste den nya skolsyrran vara en kraftig förbättring, sa vi och gratulerade varandra för att vi skulle få slippa Nurse Joan.

Nu är vi beredda att ropa: Kom tillbaka, allt är förlåtet!

Den nya skolsköterskan, vars namn jag inte kommer att avslöja eftersom jag i så fall riskerar att bli stämd, är sannolikt en av de dummare människor jag någonsin träffat.

Jag har nu upprepade gånger lämnat in kopior på papper och intyg som på alla upptänkliga sätt visar att våra barn fått alla de vaccinationer de ska ha. Jag upprepar: Upprepade gånger.

Ändå fortsätter små trevliga hotbrev att komma från skolsköterskans kontor: "Har ni inte sett till att era barn fått den tredje sprutan mot Hepatit B inom kort så får ert barn inte komma till skolan." Eller: "Era barn är inte vaccinerat mot vattkoppor."

Det spelar liksom ingen roll om jag förklarar att om man haft vattkoppor så är man immun mot vattkoppor och alltså behöver man inget vaccin mot vattkoppor.

"Det står här att era barn inte är vaccinerat mot vattkoppor. Det måste det vara annars kan jag inte tillåta att barnet kommer till skolan."

"Men jag har ju intyg på att båda barnen haft vattkoppor. Och då är man immun mot vattkoppor. Alltså är det helt meningslöst att ta en spruta mot vattkoppor."

"Jag ser här att era barn har inte blivit vaccinerade mot vattkoppor"... osv, osv.

Ja, ni fattar. Det är som att tala med en vägg. Jag har nu lämnat kopior på kopior på kopior med intyg på alla sprutor våra kids fått, men fortfarande fattas det vaccinationer, enligt skolsyrran.

Nurse Joan må ha varit bokstavstroende. Men hon hade i alla fall något bättre koll på de mest grundläggande sakerna när det gäller vaccinationer.

3 kommentarer:

Werner sa...

Men snälla Peter du måste förstå att om det står att barnen skall vara vaccinerade mot vattkoppor, så skall de vara vaccinerade mot vattkoppor. En sann byråkrat följer bestämmelserna till punkt och pricka och har därmed alltid ryggen fri. Kom inte och tjafsa om att de har haft vattkoppor och därför inte kan få det igen. De skall vara vaccinerade. Punkt. Slut.

Anonym sa...

Roligt skrivet, men jaghoppas barnen slipper sprutan.

Peter sa...

Jag tror att jag har ett bra case om de tvingar oss att ge barnen sprutor. Med rätt advokat kan det betyda kanske runt 100 miljoner dollar eller så...