torsdag 20 november 2008

Broccolirapport

Jo, jag vet. Jag är skyldig er en rappoprt från min amerikanska köksträdgård.

Det är en sorgerlig historia.

Men låt mig börja med det positiva: Vi fick runt 20 mogna och fina tomater från våra två plantor. Ungefär lika många åts upp av diverse djur. Men det är okej. Det bjuder jag på.

Basilikan: Satte rätt många. Alla utom en försvann i ogräs. Denna enda slutade växa när den var ungefär fyra centimeter. Inte så mycket att hänga i julgran eller ha i pastasåsen.

Broccolin: Kom igång rätt bra. Efter gallring hade jag runt 20 plantor som växte på och såg fina ut. Sedan anfölls de av hungriga insekter, som dessutom la ägg i dom. Hälften åts upp innan de hunnit sätta blommor. I stort sett alla andra är också angripna. Ett fåtal har utvecklat blomsterställningar (det där man äter), som dock är tämligen minimala. Inte så mycket att hänga i julgran eller göra soppa på.

Ingen höjdarsäsong för min köksträdgård alltså. Det är en smula pinsamt eftersom jag faktiskt har en bakgrund som professionell organisk-biologisk grönsaksodlare, med just broccoli och örter som specialitet. Visserligen bara i ett år (för 23 år sedan), men i alla fall.

Jag räknar med att komma igen nästa år. Då ska jag damma av en annan gammal specialitet: kålrabbi. Först måste jag dock ta reda på vad det heter på engelska. Coalrabbi? Just kidding. Det heter faktiskt... kohlrabi.

Not kidding.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur länge blir ni kvar? Hur ska sverige klara sig utan er?. Kram V

Peter sa...

Minst två och ett halvt år till, skulle jag tro. På fråga två svarar jag... Typ katastrofalt. Fast frågan är om någon ens märker att vi är borta.