söndag 25 oktober 2009

En dag i löpningens tecken

Denna söndag har präglats av löpning. Tidigt i morse levererade jag Syster Yster till Trish (en annan förälder på skolan) och sedan åkte dom tillsammans med ett gäng andra tjejer downtown, där dom skulle ansvara för en av vattenkontrollerna läng Marine Corps Marathon - den utan jämförelse största årliga löpartävlingen i DC. Efter leverensen blev jag så inspirerad så jag stack ut på en egen tiokilometers-runda. Och det slumpade sig så att jag råkade komma in på M Street ungefär 300 meter före den löpare som ledde loppet. Vilt jubel förstås. För mig. Jag tackade naturligtvis ödmjukt för stödet.

Efter dusch, hämtning av Big Brother och besök på grönsaksmarknaden vid Dupont, stack vi alla ner till centrum för att heja på Syster Yster och de omkring 30 000 löparna. Bra stämning och dottern verkade trivas rätt bra bland alla marinkårssoldater...

Vi käkade lunch i The Old Postoffice och åkte upp i klocktornet och beundrade utsikten över stan. Därpå kaffe i trädgården (det har varit en kanonfin höstdag i Distriktet) innan jag och Lillebror stack iväg på sedvanlig söndags-fotbollsträning.

Kvällen avrundades med en fantastiskt middag bestående av den lokala specialiteten crabcake, som serverades med ris och en god avocadosallad. Allt tillagat med kompetens och finess av hustrun. Till detta serverades en sval chardonnay från California. Barnen drack dock äppeljuice.

Det är inte ofta man får se Wisconsin Avenue tom på bilar.

Orskaken till tomheten på Wisconsin var att det pågick ett maratonlopp. Massor av gator var avstängda runt om i stan.

Vi stack ner och kollade när löparna passerade Georgetown på morgonen.

Sedan åkte vi in till stan och hejade på Syster Yster som var funktionär vid en av vattenkontrollerna. Bakom henne syns Val, min löparkompis.

Syster Yster hade sin egen hejarklack.

Ser ni henne bakom marinkårssoldaten?

Trish organiserade tjejernas insats i samband med loppet.

Många muggar blev det... Ungefär 30 000 sprang loppet i de centrala delarna av DC i förmiddags.

Syster Yster tyckte soldaterna var jättetrevliga. De jobbade tillsammans vid vätskekontrollen efter ungefär 17 miles av loppet. En mara är totalt 26 miles.

Publiken kom från världens alla hörn.

Syster Ysters löparklubb heter Girls on the Run.


3 kommentarer:

Werner sa...

" "råkade" komma in på M Street ungefär 300 meter före den löpare som ledde loppet". Ha!!! "råkade"!! Det tror du vi skulle gå på?

Unknown sa...

"Slumpade sig" och "råkade". Jojo.
Inget uppsåt alltså?

Peter sa...

Värst vad ni är misstänksamma... Nä, jag var bara ute och sprang i godan ro och blev verkligen glatt överraskad när de hade stängt av hela M Street, massor av folk var på plats och åtminstone tre band spelade. Bara för att jag var ute och tog en löptur på morgonen... Now that's America!