onsdag 21 oktober 2009

Om träning, konstskola och allt möjligt

Lillebror med skolkompisar på musiklektion i förmiddags. Mannen i bakgrunden är en annan förälder.


Min bloggkompis Taina undrade nyligen hur det går med träningen. Svaret är rätt enkelt. Det går inget vidare. Eller i själva verket inte alls. Jag vet inte riktigt vad jag ska skylla på. Jag jobbar mer än vanligt just nu. Kan det vara det? Vädret har varit urkasst rätt länge. Har säkert påverkat. Lillebror var sjuk förra veckan. Jo, det kan också ha spelat in.


Men i själva verket är det mesta av det där rena rama bortförklaringarna. Det finns ju egentligen inga ursäkter för att inte sticka ut och röra på sig. Det enda acceptabla motivet är väl om man själv är sjuk. Och det har jag inte varit.


Så det är ren lathet, helt enkelt.


I dag flög dock fan i mig och jag stack iväg på en femkilometerstur i solgasset. Kan väl inte direkt säga att det var skönt, men det gjorde nog gott. På något sätt. Om en dryg vecka ska Syster Yster springa sitt halvmilslopp, Girls on the Run. Och som vanligt ska jag vara hennes run buddy. Så jag måste helt enkelt vara i form då. Det är fjärde gången vi är med i racet.


Denna vackra onsdag hann jag även vara med på de två yngsta barnens konstskola, Fillmore Art Center. Skolan hade öppet hus i dag och det blev två cykelturer dit för mig, eftersom Lillebror han sina lektioner på förmiddagen och Syster Yster på eftermiddagen.


Det är en väldigt trevlig grej, det här med Fillmore. En gång per vecka bussas alla ungarna på vår kommunala skola upp till konstskolan, de mindre barnen har första halvan av dagen, de större åker dit efter lunch. Fillmore erbjuder klasser i bland annat målning, skulptur, digital art, musik, dans och en hel del annat. Dessutom anordnar de after school classes. Syster Yster sjunger i kör, spelar piano och går på cartoon drawing. Det är totalt sex skolor från nordvästra DC som "delar" på Fillmore Art Center, så varje dag i veckan är det kids från olika skolor som kommer dit och är kreativa.


I dag var jag med på Lillebrors musiklektion på förmiddagen. De fick lära sig olika rytmer och tempon i musiken. Och på eftermiddagen var det dags att besöka Syster Yster som var på sin art class - läraren hade ställt fram ett stilleben bestående av en vas med blommor i som eleverna noggrannt och mycket fokuserat ritade av.


Det är faktiskt väldigt kul att skolan, trots ständig brist på pengar och resurser, orkar behålla den här verksamheten för barnen. Lärarna på Fillmore håller överlag hög klass och är mycket engagerade och entusiastiska. Och det märks bland barnen, som alldeles uppenbart tycker att det är väldigt kul att åka till konstskolan varje vecka.

Själv drar jag mitt strå till den kreativa skolstacken (hängde ni med där?) genom att fortsätta jobba idellt på skolbiblioteket. I dag tog jag med mig jobbet hem och har suttit i vardagsrummet någon timme och klistrat på små etiketter på några hundra bokryggar.

Ja, ja. Det är faktiskt inte så enkelt som det låter. Det är nämligen en specifik etikett som ska på en specifik bok. Annars blir det oreda i katalogiseringen. Sån't där kan inte överlåtas till vem som helst. Jag är nu inne på mitt tredje år som assisterande skolbiblioteksbiträde, så jag vet vad jag talar om.

I morgon ser vi fram emot besök from Sweden. Skojigt!

2 kommentarer:

Taina sa...

Härligt jobbat, Peter!

:D

Anna Karin sa...

Åh, vad roligt att känna igen min favvo från skolgården, den lille killen med glasögon! Och så att återse min största favvo, en koncentrerad och intresserad lillebror!