tisdag 20 oktober 2009

End of soccer season och massiv bi-attack

The Burke Boys (soccer, middle school) lost their game against JDS today.

Lillebror kollade in matchen och fixade en boll att sitta på.

Nop. The Burke middle school boys soccer team didn't make it. The season is over after the game today, a loss against Jewish Day School. Our boys played well, but JDS's kids are really good and also much bigger and probably in average at least one year older. I think the Burke players did a great job getting to the finals - you should be proud of yourself! And now you'll have more time to do your homework...

Big Brothers lag förlorade som väntat kvartsfinalen. Det innebär att säsongen är över och att Storebror nu kan koncenterera sig på skola och läxor.

Det har varit en makalöst fin dag här i DC, med över 20 grader på eftermiddagen. Den strålande solen inbjöd till en lunch ute i trädgården, så jag tog ut mina uppvärmda rester och en tidning för att avnjuta en halvtimmes lunchrast. Men jag fick snart fly inomhus, attackerad av hundratals (och för en gångs skull överdriver jag inte) arga bin, som uppenbarligen delade min smak för mat.

Grannen har fyra bikupor uppe på sitt tak, fågelvägen ungefär 15 meter från vårt trädgårdsbord. Normalt har de inte stört oss särskilt mycket. Men det här var något alldeles horribelt. Jag gick över till grannen för att kräva åtgärder. Men som tur var var han inte hemma just då. Och sedan, när jag lugnat ner mig en aning och hustrun dessutom givit en hop goda råd om hur man kommunicerar med en biägande granne utan att bli ovänner för livet, skrev jag en e-post till honom istället.

Och nu ikväll kom han med en flaska honung och bad så mycket om ursäkt å binas vägnar.

"Jag vet inte vad som flugit i dom - de ska inte uppträda så här", sa han.

Han trodde att det sannolikt är den plötsliga värmen - efter en veckas kall väderlek - som fått bina förvirrade. I morgon skulle han ta sig hem från jobbet vid lunchtid och med egna ögon kolla in biattackerna.

Det vore ju kul om man kan få sitta och njuta av solen i sin egen trädgård. Jag menar, är det för mycket begärt?

Signatur: Gnällig och bihatande granne

9 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Det är nog meningen att du - i solidaritet med oss här hemma i gråkalla svedala - inte ska kunna njuta av sol och värme så här i oktober.

Taina sa...

Hahahaha, grinig granne nu? Skämt åsido, bin är INTE roliga! De blir ju som tokiga när de vaknar upp igen, eller vad det nu heter. Ett år när jag sprang Lidingöloppet och det blev så där kanonvarmt första helgen i oktober så kom det en svärm av bin. Attackerade mig och en medlöpare. Vi hamnade båda på sjukan! J*vla bin som förstörde mitt lopp. Och din lunch.

Hur går det med träningen förresten?

Werner sa...

Snarstucken?

Anonym sa...

SKÖNT att grannen inte var hemma, så att du fick tid att sansa dig. Det är väldigt viktigt med god grannsämja!
Sign. "Erfaren"

Peter sa...

Tack för bi-kommentaterna. Som bi-information kan jag bi-dra med att bina bi-dar sin tid och ännu inte synts till i trädgården nu på morgonen. Men med tanke på det bi-fogade vädret (varmt och soligt) är det väl bara en bi-fråga innan de åter bi-finner sig på vår bakgård i stora mängder...

Fredrik Nyström sa...

Bidrövligt.

Peter sa...

Jo, med en sån här bi-syssla hinner man ju inte bi-dra så mycket till försörjningen. Ens jobb blir mest ett bi-hang.

Anonym sa...

Bzz, det låter bisvärligt. Biklagligt biteende från binas sida. Men jag håller med "Erfaren": tänk på att bivara grannsämjan! Kan bli så bistert annars.

Karin sa...

Mycket bi-snack här. Hälsa L och gratulera till en kanoninsats! /Karin