torsdag 8 oktober 2009

Härligt väder och hockeysäsongen är igång

Låt mig plåga alla svenska läsare. Det är kanonfint väder här i DC. Runt 25 grader i eftermiddags, strålande sol, en ljum vind. Jag tog en träningspromenad på 45 minuter upp till Big Brothers skola och det var helt suveränt att gå omkring i sandaler och kortbyxor den 8 oktober.

Annars präglades denna dag, likt de flesta andra numera, av skrivbordsjobb och rapportskrivande. Dock med avbrott för lunch, som intogs tillsammans med hustru och svärföräldrar på en trevlig fiskrestaurang i den likaledes trevliga staden Alexandria i Virginia, någon mil sydost om där jag nu sitter.

Mätta och nöjda tog vi oss sedan en tur på Torpedo Factory, som ligger nere vid hamnen i Alexandria och som är en gammal torpedfabrik som numera inhyser ett stort antal konstnärer. Det är ett kul ställe, där konstnärerna har helt öppna ateljéer. Är bara dörren öppen är det fritt fram att komma in och titta på när de jobbar eller bara stå och snacka en stund.

Kvällen ägnades först åt en fantastisk god kycklingwok, kreerad av svärmor. Sedan drog vi oss mot salongen och tittade på Capitals som mötte N Y Rangers (vi pratar hockey här). Rätt urusel match, men jämn och spännande mot slutet. Caps förlorade med 3-4, men the Swedish guy Bäckstrooom gjorde sina två första mål för säsongen och det var ju kul.

Nu ska jag lägga mig. Hårt jobb och sviter efter jetlag kräver sin tribut... Som sällskap har jag för närvarande José Saramago och hans "Seeing". Och apropå Nobelpristagare; Nej, jag har inte läst något av Herta Müller. Jag har inte ens hört talas om henne.

Inga kommentarer: