måndag 16 november 2009

Ännu en sommardag i Distriktet...

...och jag har suttit inne på kontoret i stort sett hela dagen. Tog dock cykeln och hämtade Big Brother vid hans skola på eftermiddagen, så lite sommarkänsla blev det i shorts, t-tröja och en ljum vind som nuddade vid cykelhjälmen. Jo, jag har fallit till föga och använder numera cykelhjälm när jag beger mig ut bland bilarna här i DC. Anledningarna är flera:
  • folk kan inte köra bil här, de är näst sämst i landet efter Florida.
  • de är totalt ovana att dela vägutrymmet med cyklister.
  • dessutom är de fulla mest hela tiden - promillegränsen är 0,8. Det är som att ge sig ut och köra en monstertruck efter att ha slängt i sig en pava rödjut ungefär.

Således hjälm på. Det är skönt att kunna känna sig trygg och verkligen stå på bland alla bilar och rattfyllerister.

I morgon ska Syster Yster på sitt första studiebesök på en av flera skolor som kan vara tänkbara för henne - det här är tyvärr hennes sista år på vår älskade lokala kommunala skola. Vi får väl se vad hon fastnar för - och vad det blir. En enkel lösning är ju att hon börjar samma skola som Big Brother, men se'n är det ju alla hennes kompisar och var dom kommer att hamna...

3 kommentarer:

Taina sa...

Vad smart med cykelhjälm! Här använder de flesta det men dock inte motorcyklister!!!

Nä nu får det räcka med värmen...nu vill vi ha vinter!

Annika sa...

Ja, nu är vi baske mig LESS på värmen här i Washington...
BORT med den NU!!
Så trött på den.
men Taina och jag är nog rätt ensamma om att tycka det...
har aldrig reflekterat över att bilförarna här är sämre än på andra ställen in the US, men det kanske de är...
Kör helst inte bil in till DC, men ibland måste jag ju...
Ska in till G-town i nästa vecka o då har jag ju liksom inget val...
0.8 är ganska chockerande egentligen...men jag kör ibland också med ett par glas under västen...men aldrig att jag skulle våga mig på att köra med mer än högst två glas utspritt på flera timmar...
But, that is the way it is in this city...

Peter sa...

Men det var värst vad ni finlands-svenskor är skraja för lite värme. Själv röstar jag för värme. Mera värme! Mera sol! Mindre kyla! Mindre mörker!

Välkommen till Georgetown - hör av dig om du vill stanna till och fika, Annika!