torsdag 13 mars 2008

Behövs trottoarer?

I Montgomery County, en förort till DC, pågår för närvarande en hätsk debatt om huruvida man behöver trottoarer eller inte. Området planerades och bebyggdes med villor på 1950- och 60-talen, mitt under bilismens riktiga högkonjunktur i det här landet. Att tänka sig att behöva röra sig utomhus utan bil var fullständigt otänkbart. Alltså byggde man inga trottoarer.

Det finns gott om sådana områden i stor-DC. På många ställen har man på senare år anlagt trottoarer. Men det sker inte utan motstånd. "Jag flyttade hit för att det inte finns några trottoarer. Köper man ett hus här så vet man om vad man får - trottoarerna stör och förfular" menar en person i Fox Hill som intervjuades i gårdagens Washington Post.

För mig är det helt otroligt att man överhuvudtaget kan ifrågasätta förekomsten av trottoarer. Och det är ett sundhetstecken att stadsplanerarna nu i allt större utsträckning underlättar för både gångare och cyklister. Den anläggs fler cykelbanor, det ordnas sidewalks och det skapar en god spiral: Fler som syklar och går ökar kraven på fler cuykelbanor och trottoarer som underlättar för fler att cykla och gå... Sympatiskt. Och bra mot fetma och miljöförstöring - två gigantiska problem i det här landet.

Apropå att röra sig så undrar Werner om mina mål inför halvmaran den 29:e mars. Ja, mitt första mål är att försöka vara på startlinjen i tid. Loppet startar kl 7 på morgonen - på andra sidan stan. Sedan bör jag väl kuta på runt 1:50. Förhoppningsvis bättre. Definitivt under två timmar. jag har ännu inte lagt upp taktiken. Min löparkompis Martin från Stockholms södra delar har meddelat att han har problem med ena knäet. Han räknar med att ta sig runt, men det får bli i ett rätt beskedligt tempo. Så jag har det svåra valet att vara en solidarisk och god värd och hålla invaliden Martin sällskap eller skita i honom och köra mitt eget race.

Någon som kan ge mig ett råd?

Nu ska jag sätta mig i solen med en kopp kaffe. C U!

1 kommentar:

Olle J. sa...

Då du varit inne och kommenterat på min blogg får jag återgälda och göra detsamma - även om du inte uppskattar min bittra självgodhet.

Har varit några dagar i centrala Washington och det var verkligen inte någon positiv upplevelse efter världstaden NY. Fört en ett antal snarlika gigantiska myndighetsbyggen i tung marmor och sedan direkt nedgånget med svarta män som hänger kring gathörn.

Detta besök skedde i samband med att min fästmö som under en tid var utbytesstudent i nordkarolina och där var trottoaren verkligen ett problem. Det existerade ingen kollektivtrafik och det gick inte att gå någonstans, inte ens till en affär utan bil eftersom folk tutade argsint på alla som gav sig på något så kommunistiskt och antiamerikanskt som att gå!