tisdag 11 mars 2008

Längs en highway i Virginia



Eftersom vi fick med oss fel paket hem så tog jag en ny tur till Ikea på förmiddagen. I en cool zip-elhybrid stack jag iväg söderut, till Virginia. Det finns faktiskt tre Ikea-varuhus i trakterna kring DC. Det närmaste ligger i Maryland, men där var soffan, den som vi äntligen bestämt oss för, slut.

Att åka bil runt DC är egentligen inte särskilt kul. Det är helt enkelt en massa motorvägar som går kors och tvärs och jag har lärt mig att man måste vara oerhört noggrant förberedd om man ska hitta rätt bland alla "exits". Amerikanerna är omvittnat dåliga på att skylta och när det finns vägskyltar så är de ofta förvirrade och kan tolkas på olika sätt.

Washington Post har t o m haft en längre artikelserie om "märkliga trafiklösningar" där bland annat skylteländet spelade en bärande roll.

Samtidigt - om man hittar - så är det ett rätt effektivt trafiksystem. Motorvägarna dundrar ofta rakt in genom städerna och det finns många smarta vägar att välja, bara man känner till dom. Så har t ex precis lärt mig hur vi kan halvera restiden till Ikea i Maryland genom att inte åka rätt på varuhuset och därigenom köra genom några hundra korsningar med rödljus, utan istället sikta en bit söderut och ta en korsningsfri motorväg istället. Även om det egentligen är betydligt längre.

Det var inga problem att ta sig till dagens Virginia-mål. Jag hade skrivit upp exakt hur jag skulle köra. Däremot hade jag inte kollat hur jag skulle köra hem igen. Med påföljd att jag lyckades irra mig upp på en infart till en armébas, Fort Meyer. Och inte fan gick det att göra en u-sväng där inte. Så plötsligt stod jag i kön till ID-kollen vid entrén. Efter en stunds väntan kom en korthårig armétyp fram och krävde leg. Jag visade mitt svenska pass och sa att jag nog kört lite fel.

"Ja, Sverige ligger en bit härifrån" sa armétypen som förvånade mig med sina geografikunskaper. Sedan tvingade han mig att köra in i filen som ledde till säkerhetskontroll av fordon. Där fick jag vänta medan de sökte igenom budbilar och jobbarbilar framför mig. Efter 20 minuter lyckades jag tränga mig fram och köra ut genom grindarna igen.

Sedan körde jag bara fel en gång till innan jag kom hem till good old Georgetown igen.

Vädret? 17 grader och sol då och då.

Övrigt att rapportera: Clintons guvenörpolare i New York ligger pyrt till efter att ha trillat dit i en prostitutionshärva. Medierna älskar storyn. Och Backstroom avgjorde med ett snyggt självmål i senaste matchen, vilket nu innebär att Caps får väldigt svårt att nå slutspel. "Synd om grabben" sa tränaren.

Så kan det gå, som Kurt Vonnegut brukade säga.

Inga kommentarer: