fredag 22 augusti 2008

Betalt för att gå i skolan?

Intressant blogginlägg i dag av Raw Fisher i The Post om desperata skolledare här i DC. Man kommer nu att börja betala elever på vissa middle schools i innerstan om de sköter sig, inte skolkar och uppvisar acceptabla studieresultat. En närmast desperat åtgärd, menar Fisher och jag är böjd att hålla med. Läs hans inlägg här.

Har precis varit på Department of Motor Vehicles (DMV) och låtit 1,5 timmar ur mitt liv försvinna i köer. Resultat: Ett tillfälligt parkeringstillstånd som tog tre minuter att producera. När jag väl kom fram till disken. Nu ska jag åka till DC:s motsvarighet till bilbesiktningen och låta ytterligare ett okänt antal timmar försvinna ur mitt liv i kö.

Förhoppningsvis är jag åter innan helgen är tillända.

3 kommentarer:

Werner sa...

Att betala elever för att de sköter sig (eller dra in studiebidraget om de inte gör det) är att behandla symtom - att eleverna inte sköter sig - i stället för sjukdomen, grundorsaken - att skolan inte upplevs som meningsfull.

Så när man inte klarar av att skapa meningsfullhet tillgriper man desperata åtgärder. Från industrin tar man upp Frederick Taylors övergivna motivations-teorier.

Det är inte riktigt lika illa i Sverige, men tendenserna är desamma.

Anna Karin sa...

Jodå, det är visst lika illa i Sverige. Det finns gymnasieskolor som redan har infört "flitpengar" för att få elever att skolka mindre eller att komma i tid.

Peter sa...

Det är ju rätt lätt att inse att denna motivationstaktik för med sig vissa problem. T ex måste man ju ge alla elever samma möjlighet till belöning, inte bara vissa. Och då har man ju egentligen bara höjt ribban. Jag håller helt med Werner om att själva grundproblemet är att skolan inte känns meningsfull för några elever.
Jag tror att man måste se skolan i ett vidare perspektiv. Det är inte längre bara en kunskapsfömedlande institution. Det är i hög grad också - eller borde vara - en värderingsförmedling och en plats där man som elev kan känna sedd och speciell redan från första dagen.
Montessoripedagogiken har en hel del att komma med i det avseendet, både när det gäller att förmedla kunskap, värdemönster och genom att verkligen se barnet och ge det plats och tid att självt utveckla sig och växa
Här pratar en aktoritet. Fyra barn...