torsdag 21 augusti 2008

Shopping in the D of C

Dagen har gått i shoppingens tecken. Stort som smått. I morse cyklade lillebror och jag iväg till kontorsvaruhuset Staples och köpte school supplies. Det är tusen och en grejer som man förväntas ta med på första skoldagen. Eftersom de kommunala skolorna är så fattiga här i DC så skriver skolledningarna "önskelistor" inför varje läsårsstart. Det är pennor, block, kopieringspapper, saxar och en massa annat som går till det kollektiva. Sedan ska dessutom varje elev ha med sig en hel del enskilda prylar för eget bruk, t ex pärmar, anteckningsböcker etc.

Vi handlade och handlade där på Staples och cyklade sedan tunga hemåt. Därefter var det dags för nästa shoppingtur. Jag hämtade ut en elhybrid via Zipcar och sedan drog nästan hela familjen (Big Brother var hos en kompis) till Carmax och köpte en bil. Efter lite funderande hit och provkörande dit, så fastnade vi för en sjusitsig Ford Freestyle. Några år gammal och rätt många tusen mil på nacken, men synbarligen välvårdad och fräsch. Ja, vi är väl inga direkta bilexperter direkt, men den är nog bra. Hoppas vi... För säkerhets skull köpte vi en utökad garanti som gäller i tre år.

Barnen blev stormförtjusta över att den har DVD installerat. Och hustrun var väldigt nöjd med att det finns en parkeringssensor (som piper när man börjar komma farligt nära någonting som står i vägen i samband med parkering). Själv gillar jag att den har sollucka. Jag hade det på min gamla Opel och minns det som en klart schysst grej.

"Den lyxigaste bilen jag åkt i" kommenterade Syster Yster när hon kommit hem i den nya bilen tillsammans med hustrun. Lillebror och jag åkte med elhybriden lite tidigare, eftersom vi ville hinna med skolans öppna hus, som var i eftermiddags. På skolan träffade vi barnens gamla och nya lärare, tittade till skolgården (som snart är klar) och snackade med några föräldrar.

Jag frågade Lillebror om vad han tyckte om att börja skolan på måndag. "Det ska bli kul. Lite kul. Fröken verkar snäll. Och skolgården är jättebra."


Varför ser Lillebror alltid ut så här på mina bilder? Det är något Salvador Dalianskt över honom.

Detta är en Zipcar. Miljövänlig, elhybrid, smart.

Detta är en inte fullt lika miljövänlig Ford, som familjen just investerat i. Den har sollucka, DVD och en massa annat smått och gott som gör att lyxkänslan är påtaglig...

...och den var dessutom barnens absoluta favorit av de olika modellerna vi tittade på under dagens bilshopping. Nu står den här utanför på vår gata i Georgetown.

2 kommentarer:

Anna Karin sa...

Är det en Monstertruck? I så fall har jag en fråga till:
Är den utrustad med partikelfilter?
Den ser otroligt flott ut!
/AK

Peter sa...

Nej. Inget partikelfilter. Men DVD som sagt. I kväll har hela familjen suttit i bilen och tittat på Surf's Up. Kanon.