torsdag 18 december 2008

Inlagd sill på Ajkia - men var är risgrynsgröten?

Så var det då dags för den numera traditionella julmatsinhandlingen på Ajkia (Ikea). Polaren Bob och jag drog iväg på morgonen och återvände till DC några timmar senare fullastade med knäckebröd, choklad, kaviar, inlagd sill, Ballerinakex och diverse annat smått och stort.

Det enda jag saknade var risgrynsgröt. En jul utan risgrynsgröt är på något sätt en något mindre julig jul. Jag är ärligt talat inte någon särskilt julig person. Jag menar, visst är det trevligt med allt kring jul och så, men jag har firat flera jular med att jobba extra på sjukhus eller bara varit hemma ensam och det har varit riktigt bra det med.

Det är inte så mycket jag begär. Men jag vill gärna ha min risgrynsgröt. Det går inte att uppbringa här. Helt klart en affärsidé. Man kanske skulle starta risgrynsgrötsimport till USA? En annan importvara som jag tänkt på är sådana där fåniga gångstavar. Har bara sett ett fåtal här. Samtidigt älskar amerikaner allt som är fånigt och onödigt, så gångstavar skulle säkert göra succé. En tredje sak som man skulle kunna importera hit är vettiga kösystem. Och en fjärde är effektiva ljuddämpare till motorer och maskiner. Och en femte är snygg tidningsdesign. Och en sjätte är idén om att man faktiskt kan gräva ner el-, tele- och bredbandskablar under jorden så vi slipper få avbrott i leveranserna så fort en fågel sätter sig på linan. Och en sjunde är...

Nä, jag blir nog aldrig någon importör. Det är inte riktigt min grej, som det brukar heta.

Ungarna har i dag gått näst sista skoldagen för året. För Lillebror stundar det allra första jullovet. Vilket påminner mig om att vi borde ta tag i det där med julklappar. Vi har åtminstone fixat klappar till barnens fröknar (de har inga magistrar). De kommer att få varsin burk svenska pepparkakor. Men säg det inte till någon. det ska bli en överraskning.

Take care over there.

6 kommentarer:

Anna Karin sa...

Eftersom det inte går att få tag i Konsums grötris på er sida jorden, så prova med ris som man använder till risotto (avororis tex). Det borde fungera, i alla fall bättre än mannagryn,
tror AK

Peter sa...

Värt ett försök. Kan ju inte bli sämre än den gången i Göteborg när jag gjorde risgrynsgröt på ekologiskt råris. Det var inget vidare. Men jag offrade mig.

Taina sa...

Jag upplevde exakt samma sak när jag var till "Ajkia" i New Haven, CT. Ingen grötris, gaaah! Men då kom jag på idén med sushi ris istället eftersom den liknar väldigt mycket de små rundkorniga gröt-ris-kornen. Min japanska väninna i Sverige använder nämligen grötris när hon ska göra sushi så då tänkte jag att då kan väl jag göra likadant men vice versa...så nu håller jag på att koka gröten och får resultatet om en timma ;)

Peter sa...

Hej Tania... Vilken suverän idé! Vi är storkonsumenter på sushiris eftersom den yngste sonen alltid kräver "bara ris", men jag har aldrig slagits av den omvända risgrynsidén. Får jag vördsamt be om din rapport?

Taina sa...

Peter!
Gröten blev "perfekt"! Ärligt talat så smakade gröten precis som den riktiga tomtegröten och barnen märkte heller ingen skillnad. Jag kokade upp 1,5 dl ris tillsammans med 3 dl vatten, en klick smör samt en halv tesked salt. Lät det småputtra i ca 8-10 min på svag värme. Sedan tillsatte jag 6 dl mjölk. Kokade upp och stängde sedan av plattan och lät gröten "stå" drygt en timme under lock. Rörde om ett par ggr. Detta var för ca 4 pers. Sedan var det bara att äta och njuta! Lycka till och GOD JUL!

Peter sa...

Taina: stort tack - det där receptet måste jag testa. Det kan vara den detalj som gör vår jul till den definitiva succén. Har du några andra smarta tips?