lördag 6 december 2008

Tufft lopp i snöglopp

I morgon, söndag, står Syster Yster och jag på startlinjen för denna termins upplaga av "Girls on the Run"-racet. Det är ett 5 km långt lopp arrangerat av den organisation som dottern är med i och som heter Girls on the Run. Det är en väldigt sympatisk idé, det här med springtjejerna. De träffas en gång i veckan efter skolan och tanken är inte enbart att de ska få motion och goda rörelsevanor, utan också att de rent allmänt ska stärkas i självförtroende, bli bättre på att ta för sig, bli stoltare och tuffare på ett positivt sätt.

Att vägra ta skit, som Grynet i TV uttryckte det för några år sedan. Och som pappa kan man ju inte annat än att gilla den inställningen.

Däremot är jag kanske inte riktigt lika förtjust i det här loppet i morgon. Startskottet går kl 8 åp morgonen. Bara det... Dessutom ska det snöa i natt. Och det kommer att vara minusgrader i morgon bitti. En isande vind har dessutom utlovats svepa in från norr. Loppet går ute vid strandkanten till Potomac, så det lär inte bli tal om att kunna skydda sig från vinden.

Jag fryser vid blotta tanken på morgondagen.

Brrr.

Syster Ysters mål är att slå tiden från i våras, omkring 30 minuter. Men då var det ungefär 18 grader varmt och livet lekte. Förhållandena kommer att vara drastiskt sämre den här gången, så jag har försökt få henne att tona ner sina förväntningar.

Jag återkommer med rapport.

3 kommentarer:

Werner sa...

En sann GAISare skall väl inte banga för lite snö och blåst? Eller är det den vanliga bortförklaringen i förväg? Visa nu jänkarna hur det svenska stålet biter! Lite snöglopp och isvind är väl bara härligt!!!
Lycka till - ser fram mot referatet.

Martin Börjeson sa...

Aj, aj, aj. Jag anar att Syster Yster kommer att få problem med att handskas med ditt humör på väg till startlinjen - jag minns hur det var när vi skulle ge oss iväg till halvmaran i våras. Om dottern behöver tips hur man handskas med en kinkig hemmaman i sina bästa år är det bara att hon hör av sig ...
/Börjeson

Peter sa...

Jag tog med pappaansvar och var en solstråle i tre minusgrader. Mer detaljer i dagens referat.